V novembri minulého roka vláda rozhodla, že cesta D1 Bidovce – štátna hranica Slovenská republika/Ukrajina bude strategickou investíciou. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tento projekt posunula do ďalej, keď ho zaradila do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). O projekte tak teraz bude rozhodovať Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR.
Zmiernenie negatívnych vplyvov dopravy
NDS v predloženom projekte uvádza, že účelom navrhovanej činnosti je vybudovanie diaľničného úseku „Diaľnica D1 Bidovce – štátna hranica SK/UA“, ktoré zabezpečí kvalitné a rýchle prepojenie východnej časti Slovenska v smere západ – východ, s dôrazom na zlepšenie dopravnej situácie a zmiernenie negatívnych vplyvov dopravy na obyvateľstvo a životné prostredie.
Vybudovaním cestného ťahu sa podľa NDS vytvoria predpoklady pre ekonomický rozvoj územia a prijateľné prostredie pre obyvateľov dotknutých obcí, ktorí sú zaťažení negatívnymi účinkami z hluku, exhalátov a vibrácií z cesty I. triedy vedúcej prieťahom.

Orava si vydýchne od upchatých ciest aj smogu, otvorili diaľničný obchvat Tvrdošína - VIDEO
Navrhovaný variant bol vybraný na základe vypracovanej Multimodálnej štúdie realizovateľnosti Bidovce – štátna hranica SK/UA vypracovanej spoločnosťou Dopravoprojekt. Celková dĺžka navrhovaného úseku diaľnice D1 by mala byť 72,02 km. Investícia zaberie plochu s výmerou 4 801 000 m2. Plánovaný termín začiatku výstavby je 3. kvartál 2028 a plánovaný termín ukončenia výstavby je 3. kvartál 2031. Prevádzka na tomto úseku by mohla začať v 1. kvartáli 2030. V dokumente sa uvádza, že výstavba diaľnice Diaľnica D1 Bidovce – štátna hranica SK/UA je v celoštátnom záujme a v súlade s národnými dokumentmi. Predmetný úsek diaľnice D1 je súčasťou európskych dopravných koridorov TEM alebo TEN-T, je súčasťou medzinárodných ciest E58 a je v súlade s koncepciou územného rozvoja SR, s územným plánom VÚC Košického samosprávneho kraja.
Plánovaný je aj migračný most
Začiatok je situovaný v mimoúrovňovej križovatke Bidovce s dostavbou dvoch vetiev do existujúcej križovatky budovanej v rámci úseku D1 Budimír – Bidovce. Za križovatkou mostným objektom križuje Svinický potok a smeruje po severozápadných svahoch vrchu Bogota smerom do Dargovského priesmyku.
V km 7,0 na svahoch vrchu Ploská diaľnica prechádza do súbehu s existujúcou cestou I/19 a smeruje do priesmyku Dargov. Na trase je ďalej plánovaný migračný most pre zabezpečenie migrácie zveri nad diaľnicou D1 v rámci nadregionálneho biokoridoru Slanských vrchov. Po východných svahoch Slanských vrchov smeruje diaľnica východným smerom do údolia rieky Ondava.

NDS vymieňa zvodidlá na diaľnici D1 na Liptove. Práce potrvajú celé leto a dotknú sa viacerých mostov
Mesto Sečovce obchádza diaľnica zo severnej strany a severne od obcí Višňov a Parchovany. V km 27,386 križuje diaľnica cestu II/554 v nadjazde cesty z dôvodu stúpania trasy na „Pozdišovský chrbát“ oddeľujúci údolie riek Ondava a Laborec.
Druhý úsek diaľnice je ukončený v križovatke Michalovce v km 35,4, ktorá zabezpečuje prepojenie diaľnice s cestou I/18. Diaľnica prechádza medzi časťou Zalužice a obcou Čečehov, kde diaľnicu križuje prístupová cesta a diaľnica križuje mostnými objektmi niekoľko melioračných kanálov.
Použijú existujúci hraničný priechod
Diaľnica obchádza chránené územie Natura 2000 SKUEV0208 Senianske rybníky zo severnej strany pričom v blízkosti križovatky Sobrance sa nachádza druhý migračný most v km 56,747 nad diaľnicou D1 so šírkou v korune 125 m v trase ďalšieho nadregionálneho biokoridoru zo Senianskych rybníkov smerom k územiu Natura 2000 SKCHVU035 Vihorlatské vrchy.
Mesto Sobrance obchádza diaľnica z južnej strany medzi Sobrancami a obcou Ostrov. Od km 63,0 prechádza diaľnica súbežne s cestou I/19 južne od obcí Tibava, Sejkov. V km 70,5 sa nachádza veľké jednostranné odpočívadlo napojené z oboch smerov, ktorého súčasťou je samostatne oddelené a chránené parkovisko pre 174 ks nákladných vozidiel a vysunuté pracovisko SSÚD Michalovce pre zabezpečenie správy a údržby diaľnice D1.

Diaľničná patrola denne odstraňuje desiatky prekážok. Za prvý polrok zasahovala na slovenských diaľniciach vyše 9 600-krát
Diaľnica D1 križuje štátnu hranicu v mieste existujúceho hraničného priechodu Vyšné Nemecké – Užhorod, t. j. bez potreby vyhľadávania nového hraničného priechodu, ktorého nová poloha vzhľadom na zastavanosť územia mesta Užhorod na Ukrajinskej strane je prakticky nemožná.
Projekt sa dotýka obcí Rakovec nad Ondavou, Svinica, Vinné, Jenkovce, Sejkov, Višňov, Orechová, Hažín, Ostrov, Dargov, Nižná Rybnica, Závadka, Sečovce, Michalovce, Bačkov, Nižné Nemecké, Veľké Revištia, Košický Klečenov, Dvorianky, Ďurkov, Zalužice, Moravany, Vyšné Nemecké, Parchovany, Petrovce nad Laborcom, Tušice, Suché. Diaľnica bude prechádzať cez okresy Michalovce, Košice – okolie, Sobrance, Trebišov.
Agentúra SITA oslovila so žiadosťou o reakciu Ministerstvo životného prostredia SR.