Definitívne minulosťou sa stala prešovská rarita – semafor na konci diaľnice
PREŠOV 5. októbra (SITA) – Dostavba križovatky Prešov západ bola vo štvrtok oficiálne ukončená. Dobudovaný 625-metrový úsek sa stal súčasťou takmer osem kilometrov dlhej diaľnice D1 Svinia – Prešov, západ s napojením na komunikačný systém mesta Prešov.
Investorom projektu bola Národná diaľničná spoločnosť, a. s., a generálnym zhotoviteľom spoločnosť Skanska SK, a. s., závod Inžinierske staviteľstvo. Projekt vyčíslený na takmer dva milióny eur bez DPH bol financovaný zo štátneho rozpočtu.
Semafor značne ovplyvňoval a spomaľoval premávku
Ako agentúru SITA informovala Mária Halašková zo spoločnosti Skanska SK, nová križovatka ukončila neštandardnú dopravnú situáciu, kedy sa diaľničný úsek končil dočasným semaforom, ktorý bol roky súčasťou diaľničného výjazdu z Prešova smerom na Poprad.
„Doteraz bola doprava v smere Prešov – Poprad riešená úrovňovým križovaním diaľnice D1 a cesty I/18 a riadená semaforom, čo v značnej miere ovplyvňovalo a spomaľovalo chod celej premávky. Prešovská semaforová rarita na konci diaľnice je dnes už minulosťou,“ uviedol riaditeľ stavby Marián Čechovič zo spoločnosti Skanska.
Mimoúrovňová križovatka umožňuje plynulé dopravné napojenie
Vjazd a výjazd na diaľnicu bez semaforu využívajú vodiči už niekoľko týždňov. Novovybudovaná križovatka Prešov, západ je tvorená z dvoch základných častí – mimoúrovňovej križovatky s priľahlými diaľničnými vetvami a časti s okružnou úrovňovou križovatkou ciest I/18 a II/546.
Prvá časť pozostávala najmä z dobudovania inžinierskych sietí, preložky potoka Vydumanec a dobudovania vetvy z kruhového objazdu.
Mimoúrovňová križovatka bola potrebná pre plynulé dopravné napojenie na Prešov a samotné prepojenie diaľnice v plnom profile. Dobudovanie časti s okružnou úrovňovou križovatkou sa týkalo predovšetkým cesty I/18, vedúcej z okružnej križovatky do Prešova.
Najmä zvýšená plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky
Ide o trojpruhovú komunikáciu s jednosmernou premávkou, ktorá má celkovú dĺžku vyše 625 metrov, z toho Skanska dobudovala takmer 497 metrov. Súčasťou stavby bola aj úprava asfaltových vrstiev diaľničného úseku D1 a cesty I/18 v smere Prešov – Poprad, kde bolo použitých 4 500 ton asfaltu. V mieste stretu týchto dvoch ciest bol osadený tlmič nárazov.
„Novovybudovaná križovatka zaistila pre motoristov predovšetkým zvýšenú plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Takisto urýchlila a usmernila vjazd do Prešova, ako aj výjazd z Prešova po ceste I/18 i po diaľnici D1.
Pre občanov žijúcich v mestskej časti Vydumanec boli vybudované nové zastávky mestskej hromadnej dopravy a chodníky,“ dodal Čechovič. Práce sa vykonávali od septembra minulého roka.