Správna rada Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v piatok schválila návrh na odvolanie generálneho riaditeľa spoločnosti Juraja Tkáča. Minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek (Most-Híd) vyzval správnu radu železníc na neodkladné prerokovanie zmeny v ich vedení v pondelok 21. októbra. Informovalo o tom Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) s tým, že návrh na odvolanie šéfa ŽSR nesúvisí s odporúčaniami Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP), ktoré v posledných dňoch viackrát v médiách prezentovalo hnutie OĽaNO.
Nespokojný so situáciou na železniciach
„Dlhodobo nie som spokojný s technickou situáciou na železniciach. Preto som na začiatku týždňa požiadal správnu radu železníc o odvolanie generálneho riaditeľa ŽSR,“ povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek.
Slovenské železnice vyhlásili tender na dostavbu zriaďovacej stanice Žilina - Teplička
„Na tento post by som chcel odborníka, ktorého úlohou bude zlepšiť prevádzku na železnici. Zdôrazňujem ešte raz, že nejde o žiadne nátlaky zo strany opozície, ako viackrát odznelo. Vždy konám rýchlo a priamo, na základe vlastného úsudku a rozhodnutia,“ uviedol Érsek.
Hovorca ŽSR Michal Lukáč potvrdil, že správna rada v piatok schválila návrh na odvolanie generálneho riaditeľa ŽSR. Juraj Tkáč bol v tejto funkcii necelý rok, od 27. novembra 2018.
Rezort dopravy tvrdí, že rovnako ani ŽSR neodmietli odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze a Implementačnej jednotky na úrade vlády na zlepšenie fungovania spoločnosti. Dôkazom toho podľa ministerstva je aj predchádzajúca spolupráca týchto inštitúcií, vďaka ktorej sa dosiahli významné úspory, napríklad pri nákupe trakčnej elektriny.
Kritika OĽaNO
„V súčasnosti spoločne so ŽSR aktívne rokujeme s Útvarom hodnoty za peniaze a Implementačnou jednotkou o implementačnom pláne a opatreniach na zefektívnenie fungovania železníc, ktorý je kľúčový pre ich uvedenie do praxe,“ priblížila rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.
„Železnice Slovenskej republiky dokonca niektoré zmeny zaviedli, čím sa navrhované opatrenia dostali do života ŽSR ešte pred zverejnením správy ÚHP, pričom niektoré opatrenia nad rámec uvedenej správy iniciovali samotné železnice,“ dodala Ducká.
Slovenské železnice chcú zdvojnásobiť počet vypravených vlakov, podmienkou je modernizácia tratí
Hnutie OĽaNO vo štvrtok opäť kritizovalo ŽSR za to, že údajne neplnia odporúčania na základe auditu ÚHP, čím by mohli ušetriť zhruba 150 miliónov eur. Zároveň znovu vyzvalo ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka, aby odvolal generálneho riaditeľa ŽSR Juraja Tkáča za jeho alibistický postoj a neakceptovanie uvedeného auditu.
„Namiesto toho, aby sa generálny manažér ŽSR Juraj Tkáč riadil odporúčaniami Útvaru hodnoty za peniaze a pripravil plán, ako ŽSR ušetria potrebné peniaze, snaží sa analytické odporúčania zmiesť zo stola,“ povedal poslanec Národnej rady SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.
Implementačný plán
Generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč sa ohradil voči tvrdeniam OĽaNO, že ŽSR ignorujú výsledky auditu ÚHP. „ŽSR pripravujú implementačný plán s harmonogramom a merateľnými ukazovateľmi. Súčasťou prípravy implementačného plánu je vyčísliť, aké presne budú úspory a zároveň vypočíta aj náklady na zmenu. V rámci auditu totiž neboli kalkulované náklady na zmenu,“ informoval Tkáč.
ŽSR majú vypracovať implementačný plán na realizáciu opatrení auditu v určenom termíne do 31. decembra 2019. „Audit ÚHP vnímam ako užitočný podklad pre naštartovanie štrukturálnych a procesných zmien, ktoré budú pre budúce efektívne fungovanie ŽSR nevyhnutné,“ dodal Tkáč.
Realizované investičné projekty ŽSR financované zo zdrojov Európskej únie v roku 2019 majú celkovú hodnotu takmer 850 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.