S opakovaným návrhom voči Taxify sa 23. apríla na súd obrátilo Občianske združenie koncesovaných taxikárov, ktoré žiadalo uložiť firme povinnosť zdržať sa prevádzkovania a sprostredkúvania taxislužby na území SR.
BRATISLAVA – Spoločnosť Taxify na rozdiel od Uberu môže naďalej prevádzkovať osobnú prepravu na Slovensku. Okresný súd Bratislava I totiž zastavil konanie voči firme, fungujúcej na základe mobilnej aplikácie v Bratislave a Košiciach. Informovala o tom v piatok spoločnosť.
S opakovaným návrhom voči Taxify sa 23. apríla na súd obrátilo Občianske združenie koncesovaných taxikárov (OZKT), ktoré žiadalo uložiť firme povinnosť zdržať sa prevádzkovania a sprostredkúvania taxislužby na území SR s osobami a vozidlami, ktoré nespĺňajú požiadavky podľa zákona o cestnej doprave.
Súd po preštudovaní spisového materiálu zistil, že opakovaný návrh OZKT na nariadenie neodkladného opatrenia proti Taxify sa zhoduje s predchádzajúcim návrhom z 22. februára, ktorý bol právoplatne a vykonateľne zamietnutý 11. apríla. Na základe týchto skutočností súd konanie voči Taxify zastavil. Rozhodnutie súdu o opakovanom návrhu bolo právnemu zástupcovi Taxify doručené 24. mája. OZKT je zároveň povinné nahradiť spoločnosti trovy konania.
Taxify pokračuje v prevádzke v Bratislave a Košiciach
Manažér Taxify pre Slovensko a Českú republiku Roman Sysel vyslovil spokojnosť, že súd takto rozhodol a na Slovensku bude naďalej zachovaná možnosť slobodne sa rozhodovať o tom, ktorú službu v Bratislave a Košiciach ľudia využijú. „Taxify tak bude aj naďalej ponúkať svoje technologické riešenie umožňujúce poskytnutie bezpečného, rýchleho a cenovo dostupného spôsobu cestovania v dvoch najväčších slovenských mestách,“ uviedol Sysel pre agentúru SITA.
Zároveň však vyjadrujeme naše veľké znepokojenie nad značne neštandardným spôsobom, akým sa v tomto prípade Občianske združenie koncesovaných taxikárov pokúšalo opakovane dosiahnuť vydanie neodkladného opatrenia proti našej spoločnosti, a to aj napriek tomu, že už vedeli o právoplatnom a vykonateľnom zamietnutí ich pôvodného návrhu,“ dodal Sysel.

Taxikári argumentovali predošlým zákazom pre Uber
OZKT zdôvodnilo svoj pôvodný návrh proti Taxify z februára tým, že Okresný súd Bratislava I predtým na jeho podnet už nariadil neodkladné opatrenie voči spoločnosti Uber a zakázal jej činnosť v Bratislave, keďže bola v rozpore so zákonom o cestnej doprave. Taxikári argumentovali, že Taxify vykonáva rovnakú službu ako Uber. Po zhodnotení všetkých skutkových tvrdení a predložených dôkazov sa súd s týmito tvrdeniami nestotožnil a dospel k záveru, že neboli splnené podmienky pre nariadenie neodkladného opatrenia a návrh zamietol.
„Súd okrem iného uviedol, že žalobca nepreukázal, aby Taxify prevádzkovalo dopravu v rozpore s verejnoprávnymi predpismi. V neposlednom rade súd vo svojom odôvodnení uviedol, že Taxify nie je možné uložiť povinnosť zdržať sa vykonávania činnosti (prevádzkovanie alebo sprostredkovanie taxislužby), keďže túto činnosť v skutočnosti nevykonáva,“ uviedla spoločnosť Taxify.

Cenký: Rozdielne rozhodnutie v rovnakej veci vnímame so znepokojením
Rozhodnutie súdu v prípade Taxify prijal so znepokojením Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH). „Základom mestskej mobility a súvisiacich dopravných služieb musia byť férové a jasné podmienky, ktoré platia pre všetkých rovnako. Rozdielne rozhodnutie súdov podľa nás v rovnakej veci vnímame so znepokojením, keďže obe služby, resp. mobilné aplikácie, na ktorých sú tieto služby založené, fungujú na takmer rovnakom princípe,“ zareagoval pre agentúru SITA riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Služby zdieľanej ekonomiky nemôžu byť v akejsi šedej zóne
Príklady zo zahraničia, vrátane Estónska, podľa riaditeľa inštitútu potvrdzujú, že služby zdieľanej jazdy ako Uber či Taxify môžu koexistovať spolu s tradičnými taxislužbami. „Služby zdieľanej ekonomiky však nemôžu pôsobiť v akejsi šedej zóne ekonomiky krajiny. Nová legislatíva by mala dať jasnú odpoveď ako umožniť transparentné podnikanie pre všetky subjekty pôsobiace na trhu,“ upozornil Cenký.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravuje novelu zákona o cestnej doprave, týkajúcu sa podmienok prevádzky taxislužieb a alternatívnych poskytovateľov.