Železničná spoločnosť Slovensko odoberá trakčnú elektrinu naďalej od Železníc Slovenskej republiky. Odberné zariadenia rušňov štátneho osobného vlakového dopravcu sú totiž pripojené do distribučnej sústavy správcu železničnej infraštruktúry na napäťových úrovniach 25 kV, 3 kV a 1,5 kV.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) má za dodávku trakčnej elektriny pre svoje rušne v budúcom roku zaplatiť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) 26,42 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (31,7 mil. eur vrátane dane). Vyplýva to z výsledku rokovacieho konania bez predchádzajúcej výzvy na súťaž, ktorý ZSSK použila, keďže trakčnú elektrinu môže z technických dôvodov poskytnúť len určitý dodávateľ.
Ide o odber trakčnej elektriny pre odberné zariadenia rušňov štátneho osobného vlakového dopravcu pripojené do distribučnej sústavy správcu železničnej infraštruktúry na napäťových úrovniach 25 kV, 3 kV a 1,5 kV. „Celková zmluvná cena predmetu zákazky bude navýšená o cenu za distribúciu, ktorá bude známa na začiatku roka 2017 po zverejnení rozhodnutia ÚRSO (Úrad pre reguláciu sieťových odvetví) o výške distribučných taríf pre rok 2017,“ oznámila ZSSK.
Železnice SR vlastnia dopravnú cestu vrátane trakčného vedenia
ŽSR sú výhradným a jediným vlastníkom dopravnej cesty, ktorej súčasťou je aj distribučná sústava (trakčné vedenie, napájacie stanice). „Odber elektriny zariadeniami hnacích koľajových vozidiel je považovaný za nemeraný odber. Spotreba trakčnej elektriny je meraná len na vstupe do distribučnej siete ŽSR,“ uviedla ZSSK s tým, že v nej nevie zabezpečiť meranie spotreby, a preto nie je možné vybrať iného dodávateľa.
Spotreba trakčnej elektriny pre všetkých odberateľov z distribučnej sústavy ŽSR je určovaná pomerným rozpočítavaním podľa ich prevádzkového poriadku, na základe evidovaných dopravných výkonov. ŽSR ako prevádzkovateľ miestnej distribučnej sústavy zabezpečujú distribúciu a dodávku elektriny pre všetkých odberateľov prevádzkujúcich lokomotívy prostredníctvom závislej trakcie.
Technické problémy stále bránia meraniu spotreby elektriny na rušňoch
„V súčasnosti naďalej existujú technické dôvody brániace použitiu inštalovaného merania spotreby elektriny na hnacích koľajových vozidlách ZSSK pre fakturačné účely, čím nie sú splnené technické podmienky pre možnosť výberu dodávateľa elektriny na elektroenergetickom liberalizovanom trhu s elektrinou,“ dodala ZSSK.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 mil. eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a opäť prevádzkuje komerčné InterCity (IC) vlaky bez podpory štátu.
Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 a v Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Na základe transformácie a reštrukturalizácie sa od 1. januára 2002 od ŽSR oddelila osobná a nákladná doprava. Spoločnosť má základné imanie 800,17 mil. eur.