Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) je za zrušenie obmedzenia finančných prostriedkov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest.
V súčasnosti predstavuje limit týchto výdavkov 0,8 % hrubého domáceho produktu (HDP) ročne. Generálny riaditeľ a predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko tvrdí, že teraz je ten správny čas, kedy by financie na diaľnice nemali byť limitované a ich objem je potrebné zvýšiť.
Limitovaný rozpočet
Zdôvodňuje to tým, že ceny rastú a nedá sa z toho istého balíka, keď boli ceny nižšie pred dvoma rokmi, stavať v súčasnosti.
Je razenie tunela Karpaty v súčasnosti naozaj potrebné? Malo by sa to preukázať, odporúčajú analytici
„Je potrebné, aby štát posunul peniaze tam, kde majú ísť, aby sme rozprúdili peniaze v stavebníctve,“ povedal vo štvrtok na tradičnom stretnutí lídrov slovenského stavebníctva Jacko. Upozornil, že pri limitovanom rozpočte nevedia použiť peniaze na všetko.
Kde je cesta, tam je život
„My vždy len lavírujeme v aktivitách – kde, čo, kedy, v akom termíne posunieme – aby sme boli schopní ustáť tento trh. Preto by som bol rád, keby sme si ako odborníci sadli za okrúhly stôl. V Českej republike majú na takéto stavby vyčlenených 2,5 % HDP,“ upozornil šéf diaľničiarov.
Výstavbu diaľnic na Slovensku brzdí najmä zdĺhavá príprava, súčasné zákony nedovoľujú stavať rýchlejšie
„V 70. rokoch, keď Spojené štáty americké mali silnú ekonomickú krízu, začali investovať do diaľnic medzi štátmi a rozprúdili tak ekonomiku. My ešte vždy nechápeme príslovie, že kde je cesta, tam je život – na to zabúdame,“ poznamenal Jacko.