Mesto Sabinov plánuje zmeniť nariadenie o dočasnom parkovaní na svojom území. Od začiatku marca budúceho roka navrhuje vytvorenie deviatich parkovacích zón a v rámci novej úpravy chce spoplatniť parkovanie v centre mesta. Zároveň má platiť zákaz parkovania nákladných vozidiel nad päť metrov na všetkých parkovacích miestach v jednotlivých zónach.
Návrh znenia príslušného všeobecne záväzného nariadenia zverejnilo mesto na svojej webovej stránke s cieľom umožniť verejnosti návrh vecne pripomienkovať. Termín na pripomienkovanie je do soboty 30. novembra.
Pojem služba
Ako uviedlo mesto na svojej webovej stránke, v súčasnosti je v centre mesta zavedená regulácia parkovania formou zóny, kde je dovolené odstaviť vozidlo na vyznačených miestach na maximálne jednu hodinu bez povinnosti platiť za túto službu.
V Pezinku schválili parkovaciu politiku. Nové pravidlá začnú platiť od budúceho roka
„Práve pojem služba je potrebné zvýrazniť pri zavedení regulácie statickej dopravy – parkovania na území mesta Sabinov. Ide predovšetkým o to, že užívanie verejného priestoru bezodplatne v dnešnej dobe už nie je a v budúcnosti nebude únosné vzhľadom na rastúci počet osobných automobilov a zvyšujúcej sa mobility obyvateľov predovšetkým v oblasti individuálnej osobnej motorovej dopravy,“ vysvetlila radnica.
Zavedenie regulácie rozdelením na štyri lokality
Nový návrh parkovacej politiky predpokladá zavedenie regulácie rozdelením na štyri lokality – centrum mesta a širšie centrum mesta, oblasť okolo polikliniky, severozápadnú časť mesta (ulice Murgašova a časť 17. novembra) a juhovýchodnú časť mesta (časť 17. novembra, Puškinova, Jakubovanská, Matice Slovenskej, Mieru, 9. mája a Komenského). Jednotlivé lokality sú ďalej rozdelené do menších útvarov deviatich zón, ale reguláciu parkovania spoplatnením navrhuje radnica iba pre zónu 1, teda pre centrum mesta.
Výnosy z parkovacej politiky v Bratislave dosiahli v tomto roku takmer 13 miliónov eur
V návrhu je poplatok stanovený na 0,50 eura za prvú hodinu parkovania. Druhá hodina bude stáť 0,70 eur, tretia a každá ďalšia jedno euro. Maximálna denná sadzba je päť eur. V zónach 2 až 9 má od 1. marca 2025 platiť iba pravidlo o zákaze parkovania dodávok na všetkých parkovacích miestach v jednotlivých zónach. V regulovaných zónach má parkovať občan s trvalým pobytom v meste Sabinov výhodnejšie ako občan bez trvalého pobytu či jeho návštevník.
„S reguláciou parkovania bude nevyhnutné začať v centre mesta a postupne ju zavádzať do ďalších častí mesta do tzv. zón regulovaného parkovania, ale až vo chvíli keď na to budú pripravené,“ zdôraznila samospráva.
Problémy s parkovaním
Problémy s parkovaním mesto eviduje dlhodobo nielen pri bytových domoch, ale aj v centre mesta, v lokalite pri poliklinike, ale aj na uliciach s individuálnou bytovou výstavbou, kde odstavené vozidlá vytvárajú prekážky v cestnej premávke a bránia voľnému pohybu napríklad chodcom.
„Po regulácii volajú samotní obyvatelia Sabinova, hlavne z oblastí, ktoré sú denne zaťažované parkovaním vozidiel návštevníkov,“ vysvetlilo mesto.
Systém bude zavádzaný postupne
Systém regulovaného (rezidentského) parkovania bude zavádzaný postupne v jednotlivých regulovaných zónach podľa toho, ako bude na to mesto pripravené. Postupne ho chcú zaviesť na území celého mesta, pričom v každej zóne budú platiť rovnaké pravidlá. Parkovné bude závisieť od toho, kde sa dané parkovisko nachádza a do ktorého tarifného pásma je zaradené. V zónach mimo centra má byť parkovné lacnejšie.
Rezidentské parkovanie v Trnave zavádza nové zóny, pribudnú Linčianska a Prednádražie
„Cieľom regulácie parkovania nie je výber parkovného, ale vytvorenie podmienok pre zabezpečenie zaparkovania minimálne jedného vozidla na byt v sídliskových lokalitách mesta,“ dodala radnica s tým, že zavedenie regulácie parkovania v nových lokalitách mimo centra, hlavne pri bytových domoch, si bude vyžadovať aj budovanie nových parkovacích miest a vypracovanie projektov dopravného značenia.