Ruské aerolínie zatajujú technické problémy lietadiel. Je to desivé, ale nejako bolo a nejako bude, hovorí pilot

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Aeroflot
Lietadlo ruskej aerolinky Aeroflot. Foto: ilustračné, SITA/AP.

Ruské aerolínie čelia rastúcim problémom s údržbou lietadiel v dôsledku sankcií, ktoré odrezali civilné letectvo od náhradných dielov a aktualizácií softvéru. Od jari 2022 leteckí dopravcovia vyžadujú od personálu, aby nezapisoval závady na vybavení do letových denníkov, v dôsledku čoho lietadlá často lietajú bez odstránenia porúch.

Uviedol to web moscowtimes.ru s odvolaním sa na ruské médium Projekt špecializujúce sa na investigatívnu žurnalistiku, ktoré cituje zamestnancov ruských leteckých spoločností Aeroflot a Nordwind.

Problémy nesmú zapisovať

Letuškám Aeroflotu zakázali zapisovať problémy s vybavením bez súhlasu veliteľa letu. „Je to preto, aby lietadlá nezostali na zemi pre poruchu, ktorá podľa predpisov stroju bráni lietať,“ uviedol bývalý zamestnanec Aeroflotu.

Predstaviteľ technického personálu tohto dopravcu potvrdzuje, že rovnaká prax je teraz aj v iných leteckých spoločnostiach, ktoré robia všetko pre to, aby lietadlá nezostávali na zemi.

Nejako bolo, nejako bude

Bývalý pilot ruskej leteckej spoločnosti Nordwind uviedol, že v januári tohto roka sa pri štartovaní motorov Boeingu 737 na kazanskom letisku náhle vylialo palivo, pričom na palube bolo 190 pasažierov.

Leteckých technikov únik neprekvapil, spomína pilot. „Stalo sa to už niekoľkokrát, ale v letovom denníku o tom nebol urobený jediný záznam,“ povedal. „Ruské príslovie – Nejako bolo, nejako bude – funguje aj v letectve. Je jasné, že také lietanie je desivé, ale bohužiaľ sa to teraz deje v mnohých leteckých spoločnostiach v krajine,“ dodal.

Pre sankcie, stratu prístupu k západným dielcom a službám a stratu väčšiny medzinárodných liniek budú ruské letecké spoločnosti lietať menej často, používať menej lietadiel a rozoberú časť flotily na náhradné diely, prognózujú experti poradenskej spoločnosti Oliver Wyman.

Na začiatku tohto roka bolo v Rusku 736 dopravných lietadiel, ale do roku 2026 sa ich počet zníži na polovicu a dopravcovia budú ročne strácať zhruba 20 percent flotily, predpokladá firma Oliver Wyman.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie AeroflotNordwind