Prevádzkou osobnej dopravy na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín – Bratislava. Vláda vzala na vedomie informáciu o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR začne prípravu legislatívneho návrhu na zavedenie služby vo verejnom záujme pre osobnú lodnú vodnú dopravu. Jej prevádzkou na Dunaji by mala byť poverená spoločnosť primárne na trase Šamorín – Bratislava s navrhovanými zastávkami Šamorín, Hamuliakovo, Bratislava – Eurovea a Most SNP.
Vláda v stredu vzala na vedomie informáciu ministerstva dopravy a výstavby o príprave podmienok pre zriadenie národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave v podmienkach Slovenskej republiky, a to na základe programového vyhlásenia vlády na roky 2016 až 2020.
Rezort dopravy dal vypracovať príslušnú štúdiu realizovateľnosti zriadenia národného dopravcu vo vnútrozemskej vodnej doprave Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave.
Poverenie existujúceho podniku
Odporúča sa realizovať variant počítajúci s poverením existujúceho podniku zabezpečením tejto funkcie s nákupom výkonov vo verejnom záujme, aj keď je spojený so záporným hospodárskym výsledkom a odkázaný na verejné dotácie. Ďalšími variantmi sú nezriaďovanie národného dopravcu žiadnou formou a zriadenie národného dopravcu založením nového podniku.
„Voľba pravidiel nákupu služby vo verejnom záujme by mala byť výsledkom politických rozhodnutí a možnej dohody medzi verejnou správou a prevádzkovateľom. Odporúča sa dať čo najväčšiu váhu motivujúcim snahám,“uviedlo ministerstvo dopravy v materiáli.
„Zle nastavená schéma s prílišným opieraním sa o fixné platby by mohla viesť k realizovaniu plavieb s veľmi nízkou obsadenosťou, čo rozhodne nie je cieľ,“ upozornil rezort.
Ročné náklady a počet cestujúcich
Suma ročných nákladov sa odhaduje na približne 4,8 mil. eur pri pohone plavidiel na motorovú naftu a započítaní plnej výšky odpisov do nákladov. Pri pohone plavidiel na dieselelektrický pohon by ročné náklady dosahovali zhruba 3,6 mil. eur.
Na základe modelových prepočtov bol odhadnutý dopyt v oboch smeroch na 351 tisíc cestujúcich ročne (962 denne) pri vyššej cene cestovného 1,90 eura a 573 tisíc cestujúcich ročne (1 569 denne) pri cene cestovného do jedného eura.
Predpokladaná ročná strata
„Pri takýchto počtoch cestujúcich treba počítať so záporným hospodárskym výsledkom okolo 4 mil. eur ročne pri kalkulácii s vyššou hladinou nákladov, so záporným hospodárskym výsledkom okolo 2,9 mil. eur ročne pri kalkulácii s nižšou hladinou nákladov,“ priblížil rezort dopravy.
Náklady na jedného cestujúceho by boli 10,40 eura pri kalkulácii s vyššou hladinou nákladov, resp. 7,90 eura pri nižších nákladoch.
„Odhadované príjmy v prípade s maximálnym využitím kapacít plavidiel nedosahujú úroveň nákladov (výnosy by v krajnom, ťažko realizovateľnom variante, mohli dosiahnuť 3,6 mil. eur ročne). Pravdepodobný výnos pritom bude len zlomkom tohto maximálneho potenciálneho výnosu,“ upozornilo ministerstvo dopravy.