Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravilo úplne nový zákon najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel.
BRATISLAVA 2. februára (SITA) – Parlament v piatok prerokoval návrh zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v druhom čítaní. Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravilo úplne nový zákon najmä z dôvodu prijatia balíčka opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel, nových predpisov upravujúcich schvaľovanie vozidiel a dohľadu nad trhom. Návrh zahŕňa liberalizáciu trhu staníc technickej kontroly a pracovísk emisnej kontroly. Súčasný zákon z roku 2004 bol novelizovaný devätnásťkrát.
Počíta sa s jedenástimi vykonávacími vyhláškami
„Cieľom návrhu zákona je komplexne riešiť problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie, s prihliadnutím na poznatky a skúsenosti nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona,“ povedal v parlamente minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most-Híd).
„Navrhovaným zákonom sa upravuje agenda v súvislosti s cestnými vozidlami ako schvaľovanie, prevádzka, kontroly technického stavu, ale aj doklady vozidiel technickej služby na úseku prevádzky vozidiel v pôsobnosti orgánov verejnej správy a zodpovednosti za porušenie povinnosti,“ uviedol minister s tým, že návrh zákona počíta s vydaním jedenástich vykonávacích vyhlášok.
Ivan: Nálepky o kontrole vozidiel treba zrušiť
Poslanec Miroslav Ivan za SaS predložil viaceré pozmeňujúce návrhy. Navrhovaný zákon podľa neho zavádza vyššie nároky na kvalitu opravárenskej činnosti, tzv. certifikáciu miesta opravy. „Tento inštitút je dostatočnou zárukou na zvýšenie kvality vykonanej opravy a následná byrokratická a formálna technická kontrola nemá žiadny vplyv na kvalitu opravy. Je to zbytočný úkon namierený proti vlastníkovi a držiteľovi vozidla, ktorý neopodstatnene predraží a predĺži opravu vozidla,“ povedal Ivan a navrhol túto časť vypustiť.
Poslanec zároveň navrhol zrušenie osvedčení a kontrolných nálepiek o technických a emisných kontrolách vozidiel, pričom si osvojil výhradu Národnej asociácie staníc technickej kontroly (NA STK). „Keď máme všetko zelektronizované, napríklad evidenciu vozidiel, už máme elektronické diaľničné známky, považujem za úplne zbytočné, aby bolo nutné v súčasnosti lepiť nálepky o absolvovaní technickej a emisnej kontroly,“ upozornil Ivan.
Zrušenie tejto povinnosti podľa neho môže mať ekonomický vplyv, bolo by to efektívne, jednoduchšie, znížila by sa byrokracia v staniciach technickej kontroly. Skládky materiálov a reklamné stavby by podľa poslanca mali byť zakázané aj v ochranných pásmach pozemných komunikácií, v okolí priechodov pre chodcov a železničných priecestí.
Marosz: Vodiči by mali mať viac času na dodatočnú kontrolu
Poslanec Ján Marosz (OĽaNO) navrhol, aby prevádzkovatelia motorových vozidiel mali viac času na dodatočné absolvovanie technickej a emisnej kontroly, či kontroly originality. „Dodatočné splnenie si uvedených povinností do pätnástich dní od doručenia rozkazu bude znamenať úplné upustenie od povinnosti uhradenia pokuty. Dodatočné splnenie si povinností do 30, resp. 45 dní od doručenia rozkazu bude znamenať zníženie pokuty o dve tretiny, resp. o jednu tretinu z jej pôvodnej výšky,“ navrhol Marosz.
Kondrót: Treba zamedziť pretáčanie tachomertov na ojazdených autách
Poslanec Maroš Kondrót (Smer-SD) navrhol zaviesť povinnosť uvádzať v zmluve alebo v inom doklade o nadobudnutí motorového vozidla, ktoré je určené na ďalší predaj, údaj o celkovej prejdenej vzdialenosti tohto vozidla v čase jeho nadobudnutia. „Cieľom tohto opatrenia je zamedziť tzv. pretáčanie tachometrov pri dovážaní ojazdených vozidiel za účelom ich predaja na území SR,“ uviedol Kondrót.
Jeho stranícky kolega Dušan Bublavý zas navrhol upraviť otázku plánovania, prípravy a výstavby pozemných komunikácií – nemotorových miestnych komunikácií. V záujme urýchlenia majetkovoprávneho vysporiadania pozemkov pod plánovanými cyklotrasami by mali mať príslušné ustanovenia skoršiu účinnosť.
Érsek: Návrh zákona je tvrdší pre otváranie STK
Minister Érsek po rozprave povedal, že je za liberalizáciu trhu technickej a emisnej kontroly. „Tento zákon je tvrdší pre otváranie STK. Trh ukáže, každý si zváži, či otvorí STK. Nie je to malá investícia,“ povedal minister dopravy s tým, že čas ukáže, či treba túto oblasť úplne liberalizovať, alebo súčasný stav bude stačiť. Érsek upozornil, že ak by zákon nebol schválený a nebude účinný do mája, Európska komisia začne konanie voči SR.
Nové európske smernice v tejto oblasti nadobudli účinnosť 20. mája 2014 a členské štáty EÚ boli povinné prijať vlastné vnútroštátne predpisy do 20. mája 2017, pričom uplatňovať ich musia najneskôr do 20. mája 2018. Návrh zákona má navrhovanú účinnosť pre jednotlivé časti 1. marca a 20. mája 2018, vzhľadom na povinnú transpozíciu smerníc EÚ, a 1. januára 2020 z dôvodu zmeny informačných systémov. O návrhu zákona by mali poslanci hlasovať v utorok 6. februára.