Ide o archeologické výskumy z rokov 2013 a 2014 na štyroch stavbách úsekov diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ako aj rýchlostných ciest R2 Pstruša – Kriváň, Zvolen, východ – Pstruša a Ruskovce – Pravotice.
Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) pripravuje podanie trestného oznámenia pre archeologické výskumy z rokov 2013 až 2014. Ide o výskumy na štyroch stavbách úsekov diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ako aj rýchlostných ciest R2 Pstruša – Kriváň, Zvolen, východ – Pstruša a Ruskovce – Pravotice.
Ako NDS vo štvrtok informovala, eviduje na týchto úsekoch nároky na neúmerné navýšenie cien oproti predpokladaným nákladom. „V septembri sme pozastavili finančné plnenie za archeologické výskumy. Všetky nároky na dodatky preverujeme,“ povedal generálny riaditeľ NDS Juraj Valent.
Archeologický výskum sa podľa NDS zabezpečuje na základe rozhodnutia príslušného krajského pamiatkového ústavu, ktorý špecifikuje územie výskumu a spôsob práce. Následne zabezpečuje aj kontrolu a záverečnú správu. NDS o situácii rokovala 14. novembra s Pamiatkovým úradom SR. Ten preverí skutočný rozsah činností archeologických spoločností, ktoré realizujú archeologický výskum.
NDS chce zamestnať vlastného archeológa pre koordináciu prác
Pamiatkový úrad postupne preverí všetky výskumy s doposiaľ neodsúhlaseným navýšením cien za archeologický výskum, ktoré boli zdôvodnené zmenenými podmienkami a zväčšeným rozsahom výskumu určeným krajskými pamiatkovými úradmi. Kontroly archeologických denníkov a stavebných denníkov vykonáva aj NDS.
Národná diaľničná spoločnosť v záujme systémového riešenia problému neúmerného navyšovania súm za archeologické výskumy oslovila listom 26. októbra aj ministerstvo kultúry, ktoré požiadala o pomoc pri riešení tohto problému. V spolupráci s Pamiatkovým úradom SR hľadá spôsob ako zlepšiť a zefektívniť komunikáciu s archeologickými firmami tak, aby dochádzalo k čo najnižšiemu navyšovaniu súm za archeologické prieskumy.
„Pripravili sme systémové riešenie. Národná diaľničná spoločnosť plánuje zamestnať vlastného archeológa, ktorý by na stavbách koordinoval postup prác, zabezpečoval kontrolu požiadaviek krajských pamiatkových úradov a dohliadal na rozsah a spôsob činnosti archeologických agentúr,“ uviedol Valent.
Archeologické prieskumy zabezpečuje zhotoviteľ diela, teda konzorcium, ktoré stavia konkrétny diaľničný úsek. NDS sa domnieva, že bez ohľadu na to, či by archeologickú spoločnosť v budúcnosti zabezpečoval zhotoviteľ diela alebo samotná NDS, cena a rozsah prác by mali byť vždy identické, keďže ide o rovnaké práce a zadanie.
Archeologický výskum je podľa KDH predražený
Podpredseda KDH Pavol Zajac nedávno označil za predražené ceny archeologického prieskumu v rámci výstavby viacerých úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku. Desať najdrahších zákaziek na tento prieskum na Slovensku za uplynulé štyri roky má podľa neho oveľa vyššiu cenu ako napríklad v susednom Česku.
V SR ceny prieskumu dosiahli od takmer 220 tis. eur bez dane z pridanej hodnoty pri stavbe D1 Fričovce – Svinia až po 2,6 mil. eur pri stavbe D4 a R7 pri Bratislave, v ČR sa pohybovali od 9,2 tis. eur pri D3 Tábor – Soběslav po takmer 637 tis. eur pri D11 Osičky – Hradec Králové. Zajac označil tento veľký rozdiel za dôsledok toho, že u nás sa prieskum zadáva bez samostatných súťaží v rámci zákazky na stavbu úsekov a v ČR cez