Na násype časti rozostavanej diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach je potrebné skontrolovať kvalitu zeminy a technologický postup budovania násypu. Odporúča to dopravný analytik Jozef Drahovský vo vyjadrení pre agentúru SITA v súvislosti s poškodeným násypom, ktorý sa v dôsledku silných zrážok cez víkend na viacerých miestach rozpadol.
„Ak vzniknú pochybnosti o kvalite zeminy alebo o kvalite technologického postupu, potom je z dlhodobého bezpečnostného hľadiska riešením násyp odstrániť a vybudovať diaľnicu podľa pôvodného projektu na pilieroch, tak, ako bolo v pôvodnom prezentovanom projekte, čo by malo viacero pozitívnych dopadov,“ uviedol v stredu Drahovský.
Násyp nedokázal odolať silnému dažďu
Na mieste po búrke ešte nebol a vychádza len z krátkeho videa, ktoré zverejnil poslanec mestskej časti Bratislava – Petržalka Miroslav Dragun v utorok na sociálnej sieti.
Sporný násyp na stavbe D4 pri Jarovciach je poškodený, podľa zhotoviteľa za to môže počasie
„Na videu vidieť násyp, ktorý na viacerých miestach nedokázal odolať silnému dažďu, ktorý sa na Slovensku vyskytuje bežne,“ uviedol Drahovský.
„K takémuto poškodeniu násypu dochádza, keď násyp je len nasypaná zemina bez priebežného zhutňovania a bez povrchovej úpravy. Ako keď sa niekde zemina navozí za účelom uskladnenia, alebo je použitá zemina nevhodná na násyp pre diaľnicu s danou strmosťou stien násypu,“ dodal odborník.
Zhotoviteľ potvrdil eróziu
Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) informovalo, že požiadalo koncesionára stavby D4R7 o vyjadrenie k stavu na búrkou poškodenom úseku D4.
Zároveň o posudok požiadalo aj geotechnika z Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS). „Na základe ich odpovedí podnikne ministerstvo dopravy ďalšie kroky,“ uviedol rezort pre agentúru SITA.
Kvalita násypov a podložia ciest spolu so zlým odvodnením býva dôvodom erózie a následne zlej kvality ciest na Slovensku. Tvrdí to riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Rastislav Cenký. „Integritu a kvalitu násypov a podložia netreba podceňovať,“ uviedol v stredu Cenký pre agentúru SITA.
Najmä voda podľa neho narúša podložia, následne spôsobí prepady časti vozoviek a ich deštrukciu. „Pri stavbe D4/R7 bola práve kvalita a zloženie násypov a podložia predmetom kritiky zo strany médií či odbornej verejnosti,“ upozornil expert.
Spoločnosť D4R7 Construction už má povolenia na predčasné užívanie úsekov R7 a časti D4
Pri stavbe sú podľa šéfa IDH zodpovedné a kompetentné subjekty, ktoré potvrdzujú správnosť stavebných postupov a použitých materiálov. A preto považuje v tejto fáze za potrebné skontrolovať najmä to, či je dodržaná projektová dokumentácia a použitý predpísaný materiál a jeho štruktúra.
„Je potrebné pripomenúť, že stavbu D4/R7 bude tridsať rokov spravovať koncesionár a prípadné chyby bude musieť v priebehu stavby odstraňovať na vlastné náklady. To však neznamená, že dielo nemusí byť odovzdané v poriadku a v súlade s projektovou dokumentáciou,“ poznamenal Cenký s tým, že práve tento súlad by mal byť preskúmaný.
Odstránenie svahu nemusí byť nutné
Odborník hovorí, že pri erózii svahu nemusí byť hneď nutné jeho odstránenie. Existujú spôsoby, ako je možné erózii zabrániť, a to napríklad aj zatrávnením takým typom rastlín, ktoré zabezpečia súdržnosť svahov.
„Opäť však pripomínam, že všetko musí byť v súlade s projektovou dokumentáciou. Neobvykle silné dažde a prívaly vody môžu spôsobiť isté poškodenie cestnej infraštruktúry a jej súčastí. A toto je určite pri posudzovaní brať do úvahy,“ podotkol Cenký. Nesúhlasí však, že toto by sa malo stať pri silnejšom daždi. Ide podľa neho o ojedinelé a výnimočné prípady, ktoré nie sú pre dané podnebie bežné, napríklad storočná voda.
„Trnavský samosprávny kraj odmietol pred časom pre podobné dôvody prevziať do majetku a správy cesty a mosty odovzdané v rámci D4/R7, pri ktorých boli zistené aj podobné nedostatky,“ dodal Cenký.
Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., hlavný zhotoviteľ úsekov D4 a R7 v okolí Bratislavy, v utorok pre agentúru SITA potvrdila eróziu násypu pri Jarovciach následkom nepriaznivého počasia.
Pri výstavbe diaľnice je to podľa zhotoviteľa bežné a nebude to mať žiadny vplyv na integritu násypu. „Momentálne boli práce na tomto úseku pozastavené. Násyp bude opravený pri jeho dokončení,“ uviedla D4R7 Construction.
Materiál je inertný
Stavebné práce na časti D4 pri Jarovciach sú pozastavené od minulého roka, a to dovtedy, pokiaľ padne rozhodnutie, čo bude s násypom, kde použili sporný materiál vrátane azbestu.
Zhotoviteľ stavby sa vlani dohodol s ministerstvom dopravy a NDS na podrobnom postupe a opatreniach pri úprave násypu. Ide o úsek D4 v dĺžke 1,3 kilometra.
Výstavba D4 a R7 dosiahla významný míľnik, stavbári spojili dva mosty Dunajského súmostia
Špeciálny stavebný úrad na ministerstve dopravy a výstavby nedávno poskytol zhotoviteľovi ďalších 90 dní na získanie súhlasu od príslušných inštitúcií na legalizáciu násypu. Spoločnosť D4R7 Construction poskytla špeciálnemu stavebnému úradu na preukázanie vhodnosti násypu kompletný súbor dokumentácie.
Tvrdí, že viaceré testy počas posledných desiatich mesiacov potvrdili, že materiál použitý na výstavbu násypu je inertný, nie je nebezpečný a spĺňa všetky geofyzikálne kritériá pre zabudovanie do stavby D4. Zhotoviteľ sa preto domnieva, že násyp spĺňa všetky požiadavky na životné prostredie, konštrukciu a životnosť.