Rezort dopravy informoval na svojej webovej stránke, že sociálne zľavy na cestovanie vlakmi zadarmo stáli cez 14 miliónov eur. Táto suma však podľa predsedu správnej rady Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja neobsahuje ďalšie náklady. Nemožno preto hovoriť, že viac ako 14 miliónov eur je konečný účet za bezplatnú prepravu.
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) chce od Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR serióznu analýzu dopadov zavedenia bezplatnej vlakovej prepravy. A to vrátane kalkulačného vzorca a vyčíslenia všetkých položiek s vplyvom na zavedenie tohto opatrenia, ktorá bude tiež obsahovať vyjadrenie skutočnej potreby cestovať za prácou. Informoval o tom predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.
Rezort dopravy informoval na svojej webovej stránke, že sociálne zľavy na cestovanie vlakmi zadarmo stáli cez 14 miliónov eur. „Škoda len, že to nie je pravda. Ministerstvo totiž podľa nášho odhadu vyčíslilo sumou viac ako 14 mil. eur len náklady, ktoré sú výpadkom tržieb štátneho dopravcu ZSSK,“ konštatoval Matej. Uvedená hodnota podľa neho neobsahuje ďalšie náklady za bezplatnú prepravu spoločnosti RegioJet, a tiež zvýšené náklady na prenájom vozňov a nárast prepravnej kapacity, ako i ďalšie náklady súvisiace s prevádzkou vyššej kapacity. Podľa Mateja preto nemožno hovoriť, že viac ako 14 miliónov eur je konečný účet za bezplatnú prepravu.
Predseda správnej rady IDH sa tiež pýta, prečo ministerstvo nechce povedať skutočnú sumu. „Na jej vypočítanie malo dostatok času. Ak sa na vlaky zadarmo všetci skladáme, mali by sme mať právo vedieť, koľko na to prispievame,“ doplnil.
Ministerstvo vo svojom stanovisku argumentuje, že vzrástol záujem o vlakovú dopravu. „Je však tento záujem motivovaný potrebou alebo len faktom, že ak je to doprava zadarmo, preto cestujú aj tí, ktorí to v skutočnosti nepotrebujú,“ pýta sa Matej. Vlaky zadarmo vytvárajú podľa IDH umelý záujem.
Potvrdila to nedávno samotná ZSSK, keď podľa predsedu správnej rady IDH pre zvýšený záujem o vlaky vyššej kategórie musela obmedziť použitie mesačných lístkov zadarmo v niektorých typoch vlakov, nakoľko cestujúci začali využívať zadarmo vlaky vyššej kategórie, určené na prepravu na väčšie vzdialenosti a zaberali tak miesto platiacim cestujúcim.