Nový prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský povedal, že najprv je potrebné počkať na konkrétnu náplň činnosti budúcej agentúry pre objednávanie výkonov vo verejnej železničnej a autobusovej doprave. Tá by mala mať množstvo úloh a s jej vytvorením v podobe dopravnej autority počíta súčasná vláda. V novom systéme nastavenia verejnej dopravy by podľa šéfa zväzu mali mať dôležitú úlohu regióny.
V harmonizácii verejnej vlakovej a autobusovej dopravy na Slovensku, prípadne mestskej hromadnej dopravy, je vždy čo vylepšovať. A to napriek tomu, že v určitej podobe trvá dlhé roky. Ako povedal nový prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský v rozhovore pre agentúru SITA, najprv je potrebné počkať na konkrétnu náplň činnosti budúcej agentúry pre objednávanie výkonov vo verejnej železničnej a autobusovej doprave. Tá by mala mať množstvo úloh a s jej vytvorením v podobe dopravnej autority počíta súčasná vláda.
„Ak sa nastaví nový systém, v každom prípade by hlas regiónu pri akomkoľvek rozhodovaní mal byť silný, ak nie rozhodujúci. Sme v každodennom kontakte so zákazníkom a veríme, že ľudia, ktorí žijú a pracujú v konkrétnom regióne, najlepšie vedia, aké sú v ňom potreby cestujúcich, kde sú školy, zdravotné zariadenia, obchody a podobne,“ uviedol Sádovský.
Dúfa, že cestujúci budú mať lepšiu ponuku služieb. „To je cesta, ako ich prilákať do verejnej hromadnej dopravy, aby nesedeli v autách,“ tvrdí šéf zväzu autobusárov. Sádovský je zároveň generálnym riaditeľom spoločnosti Slovak Lines, a. s., zabezpečujúcej prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom samosprávnom kraji.
Ako by mohla optimálne fungovať koordinácia vlakov a autobusov, aby sa dopĺňali, to je podľa prezidenta zväzu na odbornú diskusiu. „Treba dať dohromady v prvom rade odborníkov a hľadať riešenia v regiónoch, to znamená zástupcov železníc a autobusových spoločností, vo väčších mestách je potrebné zobrať do diskusie aj podniky mestskej hromadnej dopravy,“ navrhuje Sádovský. Je potrebné podľa neho využiť maximálne existujúce znalosti a skúsenosti, aby sa nastavili optimálne cestovné poriadky.
„To, že železnica je nosná, myslím, nespochybňuje nikto. Má svoju vlastnú trať a kapacitu odviezť veľké množstvo cestujúcich. Pripraviť spolu so železnicou lepšiu ponuku pre cestujúcich, to by mal byť základ riešenia,“ očakáva.
Súčasná koaličná vláda na čele so Smerom – SD považuje za jednu zo svojich priorít v doprave efektívnejšiu spoluprácu verejnej autobusovej a železničnej dopravy. Vláda má pripraviť podmienky pre vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme v železničnej, ako aj v autobusovej doprave a zabezpečila nevyhnutnú synchronizáciu jednotlivých spojov. Zámerom je zvýšenie dostupnosti a komfortu kombinovanej dopravy a ochrany práv a záujmov cestujúcich.
Vláda chce podporovať aj intenzívnejšie budovanie systémov integrovanej dopravy, zabezpečenie stabilného, dostatočného a udržateľného spôsobu financovania verejnej osobnej dopravy a modernizáciu vozidlového parku podnikov mestskej hromadnej dopravy.