Železnice nerátajú s využívaním hlavnej železničnej stanice vo Fiľakove ako s výstupnou stanicou pre rýchliky. Návrh by už mal byť zapracovaný v cestovnom poriadku pre vlakovú dopravu platný od decembra tohto roka.
Ako informuje primátor Fiľakova Attila Agócs, kompetentní rozhodnutie so samosprávou nekonzultovali. Iniciatíva mala vzísť od Útvaru hodnoty za peniaze, ktorá ráta s časovou i finančnou úsporou.
Zastávka pri autobusovej stanici
Mesto so žiadosťou o pomoc kontaktovalo niekoľko zamestnancov oboch železničných spoločností z regiónu, ktorí s rozhodnutím „odstrihnúť“ železničnú stanicu nesúhlasia.
„V novom cestovnom poriadku sa počíta s tým, že rýchliky smerujúce zo Zvolena do Košíc už nebudú zastavovať na hlavnej stanici vo Fiľakove ale na malej zastávke pri autobusovej stanici. K tejto zastávke nie je vybudovaná žiadna infraštruktúra – spevnené chodníky, parkoviská a pod., budova je opustená a spustnutá – fasáda je posprejovaná, sú na nej vybité okná, nefungujú toalety, nemá vykurovanie ani pokladňu, prespávajú tam bezdomovci. V súčasnosti tu zastavujú len osobné vlaky,“ priblížil situáciu primátor.
Zvýši sa cestovné vo vlakoch? Minister Doležal uvažuje aj o manipulačnom poplatku pri kúpe lístka (video)
Rozhodnutie využívať zastávku ako výstupnú stanicu je nepremyslené nielen pre jej zlý stav, ale hlavne pre vážny zásah do urbanizmu mesta.
„Tým, že chcú hlavný dopravný uzol presunúť zo stanice na zastávku, zmení sa organizácia dopravy, ktorá už teraz komplikuje cestnú dopravu. V časti mesta za zastávkou žije približne 500 Fiľakovčanov, ktorých dennú rutinu už dnes tvorí viacnásobné čakanie na prechod vlakov. Zároveň sa tam nachádza priemyselná zóna, ktorej kamiónová preprava prechádza cez toto priecestie. Keďže tu nie je nijaký nadúrovňový priechod a rýchliky tu budú stáť štrnásťkrát denne, budú sa tu tvoriť ďaleko väčšie rady ako teraz a úplne to ochromí dopravu v tejto časti mesta, ktorá na takúto intenzitu dopravy nebola prispôsobená,“ ozrejmil Agócs.
Budúcnosť stanice a depa je otázna
V prípade takéhoto scenára je otázna aj budúcnosť budovy hlavnej železničnej stanice vo Fiľakove a tiež železničného depa, v ktorom sa opravujú poškodené vlakové súpravy a poskytuje zamestnanie viacerým železničiarom a jeho prípadné zrušenie by ohrozilo ich pracovné miesta.
Okrem praktického hľadiska treba podľa fiľakovského primátora zohľadniť aj strategickú závažnosť takéhoto rozhodnutia.
Rekonštrukcia Lamačského tunela bude stáť takmer 5 miliónov eur, dvakrát viac ako železničiari vysúťažili v tendri
Ako Agócs pripomenul, samospráva spolu so župou už dávno rokujú o obnove dôležitého cezhraničného spojenia medzi Zvolenom a Budapešťou.
„Ak sa ale odstaví naša hlavná stanica, iba to bude dôkazom toho, že sľuby z ministerstva dopravy o možnej obnove tohto spojenia nikdy neboli myslené vážne a na železničné prepojenie s Maďarskom môžeme zabudnúť,“ doplnil primátor s tým, že zrejme by to ovplyvnilo aj snahu o budúcu elektrifikáciu trate až po Fiľakovo.
Zástupcovia ministerstiev neodpovedali
Iniciatíva mala vzísť od Útvaru hodnoty za peniaze, ktorá ráta s časovou i finančnou úsporou.
„Avšak celá doprava by sa preklonila na spojku s jednou výhybkou, ktorá, ak by sa pokazila, a kaziť sa určite pri stave našich železníc bude, budú musieť dopravu aj tak odkláňať. Takéto rozhodnutie nám preto na žiadnej úrovni nedáva zmysel a nerozumiem, prečo o tom s nami doteraz nikto nediskutoval,“ uzavrel Agócs s tým, že na otázky mu neodpovedali ani zástupcovia viacerých ministerstiev, ktorí sa 5. apríla zúčastnili na konferencii s témou rozvoja cestovného ruchu a turistickej železničnej dopravy medzi Lučencom a Balážskymi Ďarmotami.