Naprieč krajinami Európskej únie by sa mohli dokončiť veľké vlakové koridory. Žiadajú to europoslanci a už sa preto pripravuje aj obrovský balík peňazí. K tomu je však potrebné dobudovať vysokorýchlostné železnice, v čom zaostáva východná Európa. Informuje TV Joj na svojej stránke Noviny.sk.
Vyťažiť by z toho mohlo aj Slovensko, nakoľko sú u nás vysokorýchlostné železnice s rýchlosťou minimálne 250 kilometrov za hodinu skôr zbožným prianím. Do roku 2030 by sa všala mala strojnásobiť dĺžka existujúcej vysokorýchlostnej siete.
Prestavba je častokrát pomalá
Problémom je však, že mnohé v Európe boli postavené pred desiatkami rokov a viaceré krajiny ako Slovensko tak zaostávajú za tými na Západe. Zároveň prestavba existujúcich vlakových prepojení je pomalá.
Nový grafikon spôsobil rozruch. Železnice na Slovensku brzdí zlá infraštruktúra aj chýbajúci pracovníci
„Slovensko nevyhnutne potrebuje investovať oveľa viac do kvalitnejšej železničnej dopravy,“ uviedol europoslanec Branislav Ondruš. „Slovensko je v rámci Európy takpovediac čiernou dierou vysokorýchlostnej dopravy,“ doplnil Martin Hojsík.
Európska komisia totiž ešte pred vyše desiatimi rokmi pripravila tzv. bielu knihu – plán jednotného európskeho dopravného priestoru. Podľa neho by sa do roku 2050 mala v doprave využívať na stredné vzdialenosti preprava vlakom.
Spojenie hlavných miest
Na každej krajine tak bude, ktoré úseky sa rozhodne zapojiť na vysokorýchlostnú železničnú sieť a potom sa bude uchádzať o eurofondy.
„Napríklad ja by som bola veľmi rada keby sme dobudovali vlakové spojenie medzi Bratislavou a Nitrou, čo je vlastne najviac vyťažená diaľnica na Slovensku,“ ozrejmila europoslankyňa Katarína Roth Neveďalová.
Princípom však je, aby boli ako prvé napojené medzi sebou hlavné mestá Európskej únie. „Na rozdiel od tých našich debát u nás, kde vlastne rušíme rýchle prepojenia medzi východom a západom Slovenska, tak Európa presne hovorí o tom, ako rýchlejšie, efektívnejšie a zelenšie cestovať,“ dodal Ľudovít Ódor.