Desana Mertinková: Veľa súťaží naraz môže negatívne ovplyvniť ponuky dopravcov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak ZSSK
Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: slovakrail.sk.

Záujem liberalizovať dotovanú vnútroštátnu osobnú železničnú dopravu oznámil štát už v aktuálnej zmluve so Železničnou spoločnosťou Slovensko na roky 2011 – 2020. V nej si totiž  vyhradil právo postupne vysúťažiť až 35 % objednaných výkonov, čo predstavuje asi 10,5 milióna vlakových kilometrov ročne.

BRATISLAVA 2. februára (NasaDoprava.sk) – Zatiaľ neoficiálny zoznam 35 regionálnych železničných tratí, na ktorých Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) uvažuje so súťažami osobných dopravcov, podľa šéfredaktorky Železničnej revue Desany Mertinkovej môže budiť aj dojem, že štát vlastne ani žiadne súťaže nechce. Myslí si, že ani štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) by  zoznam nepripravila lepšie, keby mala takýto cieľ.

„Ocitli sa na ňom totiž minimálne vyťažené trate s nízkym počtom vlakov a cestujúcich. Zároveň sa vyznačujú vysokými jednotkovými nákladmi na prevádzku, ktoré sú nedostatočne kryté tržbami a preto si vyžadujú vysokú dotáciu,“ upozornila Mertinková. „Ide napríklad o trať Zohor – Záhorská Ves so sezónnymi cyklovlakmi do Plaveckého Podhradia, kde ZSSK vlani očakávala celoročné tržby necelých 15 tisíc eur a ročnú dotáciu takmer 555 tisíc eur,“ uviedla.

Na obsluhu trate Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica stačí jeden vlak

V ponuke má byť podľa expertky aj dopravná obsluha trate Košice – Prešov – Lipany – Plaveč – Muszyna s dĺžkou 94 kilometrov. Lenže na tejto trati premávajú osobné vlaky maximálne v úseku Košice – Lipany (65 km), resp. na kratších úsekoch, a len dvakrát do týždňa zachádzajú aj do Plavča (o 23 km ďalej).  Na trati Nitrianske Pravno – Prievidza zase nejazdia osobné vlaky od roku 2012.

Len štyri páry osobných vlakoch premávajú denne na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica. „Na takúto obsluhu stačí jediný vlak. Ale keď vykoná len osem tridsaťminútových jázd (spolu štyri hodiny), zvyšných dvadsať hodín bude odstavený na stanici. Ak k tomu prirátame náklady na vlakový personál, odpisy či údržbu, súkromník tu nemôže ponúknuť lepšiu cenu ako štátna ZSSK, ktorá dokáže počas dňa využiť vlak a rušňovodiča aj na okolitých tratiach,“ upozornila šéfredaktorka Železničnej revue.

K niektorým vlakom by mal dopravca zabezpečiť cestujúcich autobusmi

Nový dopravca by mal podľa ministerstva k niektorým vlakom zabezpečovať aj návoz cestujúcich autobusmi. Tie sa na svoje náklady pokúšala zabezpečiť aj mestská radnica v Banskej Štiavnici, keďže vlaková stanica je mimo centra. „Veľmi to nepomohlo a ZSSK vlani na stanici v Banskej Štiavnici ukončila predaj cestovných lístkov prostredníctvom zmluvného predajcu. Nevedela ho zaplatiť z nízkych tržieb, ku ktorým vo veľkej miere prispela aj bezplatná preprava,“ uviedla Mertinková.

Pre hľadanie dopravcu na ozubnicovej železnici Štrba – Štrbské Pleso môže byť zase motívom, že tu dosluhujú špeciálne úzkorozchodné vlaky s ozubnicovým systémom, ktoré boli vyrobené ešte v roku 1969. „Treba kúpiť nové, ale z eurofondov to zrejme nepôjde. Tak tam pustíme súkromníka…,“ predpokladá odborníčka.

Zásadnú zmenu priniesli vlaky RegioJetu na trati Bratislava – Komárno

Príkladom, že aj na málo vyťaženej trati môže dôjsť k zásadnému obratu, môžu byť podľa Mertinkovej žlté vlaky RegioJetu na trati Bratislava – DunajskáStreda -Komárno. „Lenže nový dopravca tam prišiel v roku 2012 s novou víziou dopravnej obsluhy založenej na hustejšej frekvencii spojov a po dôkladnom prieskume prepravného potenciálu. Dnes má problém, aby zvládol nápor cestujúcich – aj v dôsledku bezplatnej prepravy. Trať je už kapacitne plne vyťažená, ďalšie vlaky nemožno pridávať, možno len predlžovať existujúce vlaky,“ priblížila Mertinková. Prenájom ďalších vozidiel však niečo stojí – čím sú novšie, tým viac. Ministerstvo, ktoré to platí, preto podľa nej súhlasilo aj s nájmom obstarožných vozidiel.

Osobnú dopravu na trati Bratislava – Komárno zabezpečuje RegioJet. Foto: SITA/Jana Birošová.

Nová dopravná autorita by mala dohliadať aj na harmonizáciu spojov

Podobný recept by podľa expertky mohol zafungovať aj na ďalších tratiach, určite však nie na všetkých. Tvrdí, že to chce dôkladný prieskum prepravných prúdov, premyslenú koncepciu dopravnej obslužnosti s posilnením frekvencie vlakov na perspektívnych tratiach a stanovenie požadovaných kvantitatívnych a kvalitatívnych štandardov dopravných služieb vrátane zabezpečenie prípojných väzieb.

„Nová dopravná autorita by mala dohliadať nielen na objednávanie vlakov, ale aj na harmonizáciu cestovných poriadkov a integráciu dostupných dopravných módov, napríklad, aj pomocou jednotného cestovného lístka. O tom všetkom sa však zatiaľ stále iba hovorí a stále nie je jasné ani to, či ministerstvo financií na to uvoľní peniaze,“ poznamenala Mertinková.

Jedinú vyhlásenú súťaž na rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice zrušili 

Záujem liberalizovať dotovanú vnútroštátnu osobnú železničnú dopravu oznámil štát už v aktuálnej zmluve so Železničnou spoločnosťou Slovensko na roky 2011 – 2020, ktorú s ňou uzatvoril priamym zadaním. V nej si totiž  vyhradil právo postupne vysúťažiť až 35 % objednaných výkonov, čo predstavuje asi 10,5 milióna vlakových kilometrov ročne.

Doteraz bola vyhlásená len jedna súťaž na prevádzku rýchlikov na trase Bratislava – Banská Bystrica v rozsahu 1,5 milióna kilometrov ročne, ale ministerstvo dopravy ju zrušilo začiatkom minulého roka. „Myslím si, že môžeme predpokladať, že ak by ZSSK mala šancu na víťazstvo v tejto súťaži, k jej zrušeniu by nedošlo,“ uviedla Mertinková.

ZSSK - vlak
Ilustračné foto: SITA/Ivan Fleischer.

Viaceré možnosti na obnovu zmluvy so štátnym dopravcom po roku 2020

Ministerstvo dopravy má podľa šéfredaktorky Železničnej revue momentálne viacero možností ako obnoviť bez súťaže zmluvu so ZSSK po roku 2020. Jednou z nich je predĺženie existujúcej zmluvy o ďalších päť rokov, čo však môže byť sporné vzhľadom na platnú legislatívu Európskej únie. Ďalšou možnosťou je uzatvorenie novej zmluvy, čomu môžu nahrávať menšie súťaže na vybrané trate.

„Príliš veľa súťaží v rovnakom čase by totiž mohlo negatívne ovplyvniť celkovú kvalitu ponúk dopravcov. Na druhej strane, ak sa ZSSK zbaví najstratovejších tratí, bez námahy zvýši svoju efektívnosť a dokáže ponúknuť lacnejšiu zmluvu na jednotku výkonu ako doteraz. Týmito argumentmi by mohol štát obhájiť postup bez súťaže aj pred Európskou komisiou,“ dodala Mertinková.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať