Dotknuté obce nesúhlasia so zmenou stavby pred jej dokončením, a teda výstavbou úseku diaľnice D1 Bratislava – Senec s kolektormi, teda súbežnými cestami, ktoré by boli súčasťou diaľnice, ako to navrhuje NDS. Novým projektom rozšírenia diaľnice D1 bez súbežných kolektorov by trvalo obmedzili dopravu medzi hlavným mestom a priľahlými obcami.
Konečnú podobu technického riešenia križovatky Triblavina aktuálne prehodnocuje pracovná skupina zložená z odborníkov v oblasti dopravného plánovania a inžinierstva, ktorá pripravuje stanovisko. Ministerstvo dopravy tak reaguje na pozastavenie prác na stavbe križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava – Senec, ktoré vydala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na základe rozhodnutia o zmene stavby pred jej dokončením.
Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká, táto skupina má navrhnúť technický a časový postup, ktorý bude koordinovaný s výstavbou križovatky D1/D4, a komplexné riešenie, ktoré uspokojí dopravné potreby v tejto lokalite. Definitívne rozhodnutie by malo padnúť na prelome októbra a novembra.
Bratislavský kraj trvá na pôvodnej koncepcii rozšírenia diaľnice
Na pozastavenie prác na Triblavine zareagoval aj Bratislavský samosprávny kraj, ktorý nedostal nový návrh riešenia ani od Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ani od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
Bratislavský samosprávny kraj aj naďalej trvá na pôvodnej koncepcii diaľnice D1 Bratislava – hranica BSK (Trnava), ktorá je definovaná aj v platnom územnom pláne regiónu. Ten počíta s prestavbou diaľnice na plnohodnotnú šesťpruhovú diaľnicu s obojstrannými dvojpruhovými jednosmernými kolektormi. Agentúru SITA o tom informovala tlačová tajomníčka BSK Veronika Beňadiková.
Bratislavská mestská časť Vajnory nesúhlasí s pozastavením prác na stavbe križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava – Senec, ktoré vydala NDS na základe rozhodnutia o zmene stavby pred jej dokončením. Na tlačovej konferencii v stredu 19. októbra to povedala poslankyňa za obec Bernolákovo a členka petičného výboru Občianskeho združenia Triblavina Mária Kisková.
Na pôvodnom pláne rozšírenia diaľnice trvajú aj aktivisti
Dodala, že týmto rozhodnutím NDS porušuje stavebný zákon, zákon o verejnom obstarávaní a spoločenské škody vznikajú aj tým, že sa na stavbe nepracuje. NDS okrem toho vydala aj pokyn na vypracovanie novej projektovej dokumentácie rozšírenia diaľnice D1 bez kolektorov.
Podľa predsedu petičného výboru a starostu Vajnôr Jána Mrvu chce Občianske združenie Triblavina zachovať pôvodný plán a teda spomínané rozšírenie diaľnice D1 na šesťpruhovú diaľnicu so súbežnými cestami. Tie by napojením všetkých ciest križujúcich diaľnicu v regióne na obojstranné kolektory obslúžili okolité obce, najmä Vajnory, Chorvátsky Grob, Bernolákovo a Ivanku pri Dunaji.
Križovatka Triblavina by mala skrátiť čas dopravy v okolí Bratislavy
Výstavbou križovatky Triblavina by sa tiež skrátil čas dopravy v špičkách medzi Bratislavou a okolím a zvýšila by sa plynulosť diaľnice D1 na úseku Bratislava – Trnava. „Národná diaľničná spoločnosť mení svoje plány v neprospech občanov. Na jej protiprávny postup upozornilo aj zastupiteľstvo Bratislavského samosprávneho kraja v uznesení z 22. apríla 2016. Novým projektom rozšírenia diaľnice D1 bez súbežných kolektorov by trvalo obmedzili dopravu medzi hlavným mestom a priľahlými obcami,“ dodal Mrva.
Pod mediálnym tlakom NDS ešte v júni 2016 prisľúbila, že síce postaví kolektory, ale ako súčasť diaľnice. Občianske zduženie Triblavina však upozorňuje, že takto zanikne možnosť napojenia okolitých území. Riešenie bude slúžiť vybraným investorom, neberie ale ohľad na potreby obyvateľov regiónu.
Mimoúrovňová križovatka Triblavina bude z obidvoch strán zakončená kruhovými objazdmi. Na jednej strane sa napojí na existujúcu Seneckú cestu I/61, na druhej strane na komunikáciu vedúcu cez Čiernu Vodu. Zároveň by sa zo strany Čiernej Vody mala križovatka Triblavina napojiť na cestu Pezinok II/502, ktorú plánuje stavať Bratislavský samosprávny kraj.