Pellegrini zdôraznil, že SR nebude môcť už postupovať štandardne a „čakať päť rokov, kým vyberieme nejakého nástupcu“
Buď sa dodávateľ stavby pri výstavbe tunela Višňové na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala spamätá a dobehne zameškané, alebo ho zmierni, alebo SR vypovie zmluvu a bude hľadať v špeciálnom režime náhradu.
„Veľmi otvorene som povedal zástupcovi talianskej spoločnosti, že ak túto stavbu nedokážu realizovať, tak nech si zbalia kufre a z tejto stavby odídu. My im zaplatíme to, čo doteraz na tejto stavbe urobili,“ uviedol pre médiá premiér Peter Pellegrini na mimoriadnom kontrolnom dni stavby.
Aktivita na stavbe je minimálna
Podľa jeho slov prišli bez ohlásenia, aby mohli vidieť reálne pracovné nasadenie. „Mali sme možnosť vidieť, že na tej stavbe nie že sa pracuje poriadne, ale potuluje sa tu niekoľko ľudí namiesto toho, aby tu boli stovky ľudí, aby dobehli zameškané a využili dobré počasie. Aktivita na stavbe je minimálna. Vyjadril som veľkú nespokojnosť. Stavba je vo veľkom omeškaní, už dnes vieme, že nebudú splnené míľniky, ktoré vyplávajú zo zmluvy,“ skonštatoval premiér.
Pohár trpezlivosti pretiekol
Podľa Pellegriniho už nemôžu ďalej čakať. „Pohár trpezlivosti pretiekol, myslím, že do konca decembra budeme vedieť, či bol alebo nebol splnený ďalší míľnik. Najneskôr vo februári musíme vedieť, ako ďalej, kedy podnikneme príslušné kroky,“ povedal premiér.
Pellegrini zdôraznil, že SR nebude môcť už postupovať štandardne a „čakať päť rokov, kým vyberieme nejakého nástupcu“. Podľa jeho slov je za transparentné riešenie a už dnes konzultujú možnosti aj s Bruselom. „A pomedzi to nech sa s nami títo páni (zhotoviteľ stavby – pozn. red.) súdia koľko chcú, štát sa bude brániť všetkými prostriedkami, ktoré má,“ dodal Pellegrini.
Reálny posun vo výstavbe nevidieť
Minister dopravy Árpád Érsek viackrát vyzval zhotoviteľa na zintenzívnenie prác. „Aj napriek všetkým našim krokom, ktoré sme urobili v snahe pomôcť zhotoviteľovi pri výstavbe, nevidíme reálny posun a situáciu už treba zásadným spôsobom vyriešiť,“ povedal Érsek. Aby sa podobná situácia na stavbách infraštruktúry neopakovala, pristúpila NDS k multikriteriálnemu výberu zhotoviteľov. Víťazom už nebude ten, kto ponúkne najnižšiu cenu, ale najvyššiu kvalitu stavby za adekvátnu sumu.
Problémy od začiatku razenia tunela
Tieňový minister dopravy OĽANO Ján Marosz pripomenul, že problémy na stavbe sú prakticky od začiatku razenia tunela. „Árpád Érsek je vo funkcii už viac ako dva roky. Aj preto mal mať už dávno pripravené záložné plány. S predsedom vlády ich predstavili až dnes. Avizovali, že ak sa práce nerozbehnú, čo sa podľa našich informácií nestane, vláda začne hľadať novú firmu, ktorá projekt dokončí,“ reagoval Marosz.
Ak sa tak podľa neho stane, bude to jeden z najväčších škandálov bývalého ministra Jána Počiatka zo Smeru. „Ten namiesto najlacnejšej ponuky skúsených dodávateľov – spoločností Skanska a Strabag – dopustil množstvo obštrukcií, aby zákazku dostala firma Dúha pána Miroslava Remetu,“ dodal Marosz.