Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) navrhuje zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť na železničných tratiach, kde pravidelne jazdí osobná doprava, a to z priemerných 88 km/h na 113 km/h. Tento krok by mohol podľa nich skrátiť čas jazdy pre cestujúcich bez potreby výraznejších zmien trasovania.
Ekonomická analýza preukázala opodstatnenosť zvyšovania rýchlosti v mnohých projektoch rekonštrukcií a modernizácií železničných tratí. Medzi príklady ÚHP uviedol zvýšenie rýchlosti na úsekoch Bratislava-Ružinov – Dunajská Streda z 80 km/h na 160 km/h, Čadca – hranica s Českom z 80 km/h na 120 km/h, Devínska Nová Ves – hranica s Rakúskom z 80 km/h na 120 km/h či Šaštín-Stráže – Kúty z 80 km/h na 120 km/h a ďalšie.
Elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou je dokončená
V niektorých hodnoteniach Útvar hodnoty za peniaze dokonca odporúčal zvýšiť traťovú rýchlosť ešte viac, ako plánovali Železnice Slovenskej republiky, prípadne aspoň preveriť takúto možnosť. „Štandardne takéto odporúčania dávame tam, kde to smerové vedenie trate umožňuje,“ poznamenal ÚHP.
Príkladom sú podľa nich úseky: Poprad – Spišská Nová Ves, kde navrhujú zvýšiť traťovú rýchlosť na 180 km/h namiesto plánovaných 160 km/h, Hlohovec – Alekšince na 160 km/h namiesto 120 km/h, Humenné – Bánovce nad Ondavou na 160 km/h namiesto 120 km/h, Slivník – Čierna nad Tisou na 160 km/h namiesto 120 km/h, Nové Zámky – Trnovec nad Váhom na 160 km/h namiesto 140 km/h, Smolenice – Šelpice na 100 – 120 km/h namiesto 90 – 100 km/h a Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-ÚNS na 80 km/h namiesto 60 km/h.