BRATISLAVA 10. októbra (WBN/PR) – Počty študentov, ktorí sa rozhodnú pre štúdiom technického alebo prírodovedného odboru sa znižujú aj napriek tomu, že o absolventov týchto oborov je na trhu práce záujem. S týmto nepriaznivým trendom na Slovensku už tri roky bojuje spoločnosť Bayer, prostredníctvom projektu „Veda má budúcnosť“.
Cieľom projektu „Veda má budúcnosť“ je prostredníctvom dlhodobej štruktúrovanej spolupráce firiem a škôl zvýšiť atraktivitu prírodovedných a technických odborov pre žiakov základných a študentov stredných škôl a ukázať im, že kariéra v tejto oblasti má budúcnosť.
Program venuje pozornosť najmä skupine študentov, ktorí sú práve v dôležitom období rozhodovania sa o svojom budúcom povolaní. Ôsmaci základných škôl a tretiaci zo stredných škôl, sa pútavou formou oboznamujú s tým, ako sa dajú vedecké poznatky a nové objavy aplikovať vo výrobe a následne prakticky využiť v bežnom živote. Projektu sa zúčastňujú firmy, ktoré zamestnávajú pracovníkov kvalifikovaných práve v prírodovedných a technických odboroch, a školy, ktoré chcú svojim žiakom poskytnúť rozhľad a vyššiu konkurencieschopnosť na trhu práce.
Pracovné príležitosti čakajú
Malý záujem o matematiku, fyziku alebo napríklad chémiu spôsobuje problémy firmám, ktoré pre svoju prevádzku potrebujú kvalifikovaných odborníkov v týchto odboroch. O tom, že situácia na Slovensku je skutočne alarmujúca svedčia aj štatistiky, podľa ktorých tvoria študenti technických odborov iba pätinu všetkých poslucháčov vysokých škôl a študentov prírodovedných odborov je dokonca len 5 percent.
„Stále klesajúci záujem žiakov o prírodovedné odbory vnímame ako vážnu hrozbu pre Slovenskú republiku. Tento trend a nedostatok technicky a prírodovedne vzdelaných absolventov dlhodobo nepriaznivo ovplyvňuje ekonomický rozvoj SR a jej konkurencieschopnosť. Firma Bayer sa rozhodla tomuto negatívnemu trendu proaktívne čeliť, práve zapojením v projekte „Veda má budúcnosť“. Teší nás, že práve naši odborníci, naši zamestnanci sú tými, ktorí pedagógom základných a stredných škôl, ale predovšetkým mladej generácii sami ukazujú, aké príležitosti a možnosti prírodovedné odbory prinášajú pre zlepšenie kvality života,“ uviedol Frank Held, generálny riaditeľ firmy Bayer pre Českú republiku a Slovensko.
Dlhodobé úsilie prináša ovocie
Z vyhodnotenia uplynulého ročníka projektu „Veda má budúcnosť“ vyplynulo, že žiaci projekt vnímajú veľmi pozitívne. Takmer polovica z nich vďaka projektu zmenila pohľad na vzdelanie a kariéru v týchto odboroch. Študenti v rámci projektu najviac oceňujú možnosť stretnúť sa so zamestnancami firiem z praxe, poznávať prostredie firmy, kde by mohli raz pracovať, a využívať získané poznatky pri rozhodovaní sa o budúcom profesijnom smerovaní. Učitelia zapojení do projektu zasa oceňujú prakticky prezentované možnosti rôznych typov povolania v oblastiach využívajúcich odbor chémie, biológie a fyziky.
Projekt „Veda má budúcnosť“ vznikol v roku 2011 v rámci celosvetovej iniciatívy firmy Bager „Making Science Make Sense„. Spoluorganizátorom projektu je občianske združenie AISIS a na Slovensku prebieha pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a Slovenskej akadémie vied.