Na Slovensku rozkvitá výstavba nákupných centier

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Aupark
Nákupné centrum Aupark v Žiline Foto: SITA/Ján Grajciarík

BRATISLAVA 13. júna (WEBNOVINY) – Slovenský trh s maloobchodnými priestormi začína dosahovať hodnoty nasýtenia podobné vyspelým ekonomikám, čo prináša tlak na kvalitu nákupných centier.

Podľa údajov realitnej poradenskej spoločnosti Colliers International počas prvých troch mesiacov tohto roku nepribudli na Slovensku žiadne nové maloobchodné priestory v porovnaní s predošlým kvartálom, kedy ich rozloha predstavovala 452 tis. metrov štvorcových. V súčasnosti sú však podľa spoločnosti vo výstavbe nákupné centrá s rozlohou 140 tis. metrov štvorcových.

Rýchlosť nasýtenia trhu maloobchodnými priestormi v mnohých mestách a regiónoch predbehla podľa Colliers International reálny rast príjmov obyvateľstva. Rastúca konkurencia v podobe nových nákupných centier núti prenajímateľov nielen flexibilne reagovať na požiadavky nájomníkov, ale zvyšuje tiež nároky na atraktivitu existujúcich nákupných centier. Priemerná cena za štvorcový meter maloobchodného priestoru na nákupných uliciach v Bratislave je 40 eur za meter štvorcový.

38 eur za štvorcový meter

V kvalitných nákupných centrách kategórie A, ktoré vynikajú dobrou lokalitou, vysokou návštevnosťou, premysleným konceptom, kvalitou vyhotovenia a materiálov a dobrým mixom nájomcov sa priemerná cena pohybuje na úrovni približne 38 eur za štvorcový meter.

Najviac maloobchodných priestorov sa v Bratislave nachádza v okrese Bratislava II, kde je situovaných 44 % z celkovej plochy, čo predstavuje 200 tis. metrov štvorcových. Nasleduje okres Bratislava V, ktorý ponúka 22 % maloobchodných priestorov z celkovej ponuky. Najmenej priestorov, iba 9 % celkovej rozlohy, sa nachádza v okrese Bratislava IV.

Central ako nový impulz

Spoločnosť Colliers International očakáva, že v tomto roku sa trh s maloobchodnými priestormi na Slovensku stabilizuje a podmienky budú diktovať nájomníci, ktorí budú naďalej vyvíjať veľký tlak na zníženie nájmov. Ceny nájomného by však mali stagnovať, pričom výška nájomného v menej atraktívnych lokalitách alebo strediskách, ktoré vyžadujú ďalšie investície, bude klesať.

Novým impulzom pre bratislavský trh bude pripravovaný projekt Central, ktorý má ambície získať najmä zákazníkov nákupných centier Polus a Eurovea. Rozšíri sa tiež nákupná zóna Bory na severozápade Bratislavy. V regiónoch bude pokračovať výstavba menších konceptov nákupných centier či supermarketov s nákupnou galériou.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať