Rwanda sa od nedele stane stredobodom pozornosti športového sveta ako prvá africká krajina, ktorá usporiada majstrovstvá sveta v cyklistike. Tento krok je súčasťou snahy tejto krajiny využiť šport na zlepšenie svojej reputácie. Pripravujúc sa na príchod 5-tisíc cyklistov a 20-tisíc divákov, Rwanda zmodernizovala cesty, vytvorila sieť cyklotrás a uskutočnila viaceré policajné cvičenia.
Rwanda, chudobná vnútrozemská krajina východnej Afriky, ktorá je naďalej spájaná predovšetkým s hrôzostrašným genocídou z roku 1994, využíva šport na zmenu svojho imidžu, prilákanie turistov a získanie dôvery investorov vďaka svojej organizačnej efektívnosti. Investovala do sponzorských zmlúv s futbalovými klubmi ako Arsenal Londýn a Paríž Saint-Germain, podpísala dohodu s NBA o vytvorení africkej basketbalovej ligy a usiluje sa o usporiadanie pretekov motoristickej formuly 1.
Výzvy na presun podujatia
Napriek tomu sú tieto snahy kontroverzné. Tento rok zazneli výzvy na presunutie majstrovstiev z Rwandy pre jej zapojenie do brutálneho povstania v susednej Konžskej demokratickej republike. Mnohí však považujú kritiku za pokryteckú, keďže podobné ukážky „športového očierňovania“ neboli adresované iným krajinám, napríklad Kataru či USA.

Krajina žije pod hranicou chudoby, ale vláda chce organizovať preteky F1
Právnik Louis Gitinywa z rwandskej metropoly Kigali poukázal na to, že Rwanda nie je bezchybná, no otázkou je, kto má morálnu autoritu na obviňovanie a odmietanie príležitostí.
Otázkou zostáva, či takéto národné značky naozaj fungujú. Počet turistov sa po kampani „Visit Rwanda“ mierne zvýšil, no v ostatných rokoch stagnuje a v roku 2024 zaznamenala krajina 1,36 milióna návštevníkov.
Podujatie je lepšie ako reklama na dresoch
Simon Anholt, odborník na imidž krajín, ktorý minulý rok poskytol exkluzívny rozhovor aj agentúre SITA, upozornil, že hoci umiestnenie mena krajiny na športové dresy či štadióny môže pomôcť, ide o veľmi nákladnú stratégiu, ktorá má krátkodobý efekt. Podujatie ako majstrovstvá sveta v cyklistike však môže byť lepšou reklamou, pretože ukazuje krásu krajiny.

Ľudia vo svete o Slovensku nič nevedia, príčinou je slabý národný branding, hovorí Anholt (video)
Podľa neho však ľudia vytvárajú hlboké názory na krajinu až vtedy, keď vidia jej významnú úlohu vo svete. „Osvietená zahraničná politika pravdepodobne vydrží dlhšie, bude lacnejšia a prospešnejšia než veľké investície do propagandy,“ dodal Anholt.
Samotní Rwanďania majú praktickejšie obavy. Jeanne Manirunva z Kigali vyjadrila obavy z dopravných zápch, no zároveň je zvedavá na priebeh pretekov a plánuje ich sledovať, hoci nie je fanúšikom cyklistiky.