Rezort práce a sociálnych vecí poskytoval tzv. Prvú pomoc zamestnávateľom a samostatne zárobkovo činným osobám na udržanie pracovných miest včas, transparentne a dostatočne informoval o podmienkach poskytovania pomoci. Vyplýva to zo správy o kontrolnej činnosti Najvyššieho kontrolného úradu SR, o ktorej v tlačovej správe informovalo ministerstvo práce a sociálnych vecí. Rezort bol lídrom v poskytovaní finančnej pomoci pre podnikateľské subjekty v celkovom objeme takmer 2,5 miliardy eur.
Kontrola projektu
So závermi správy NKÚ o kontrole projektu Prvá pomoc minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak v pondelok oboznámil členov parlamentného výboru pre sociálne veci. NKÚ vykonal kontrolu na štyroch ministerstvách, ktoré vypracovali schémy pomoci na zmiernenie dopadov pandémie COVID-19.
Rozmrazenie príplatkov v extrémnej inflačnej a energetickej kríze? Účelové politikárčenie, tvrdia hotelieri a gastro sektor
Účelom kontroly NKÚ v rezorte práce bolo preverenie včasnosti a transparentnosti opatrení na znižovanie negatívnych dopadov pandémie na trh práce v rámci projektu Prvá pomoc. NKÚ v protokole o výsledku kontroly konštatuje dostatočnú a primeranú informovanosť o podmienkach vyplácania pomoci, ako aj rýchle doručenie finančných prostriedkov žiadateľom.
Ministerstvo práce nevznieslo proti výsledkom kontroly žiadne námietky.
„Zamestnanci úradov práce aj napriek enormnému náporu dokázali spracovať žiadosti a adresovať pomoc žiadateľom veľmi rýchlo,“ tvrdí rezort práce.
Preverovali žiadateľov
Priemerné obdobie vyplatenia finančných prostriedkov bolo 12 kalendárnych dní. NKÚ konštatoval, že obdobie vyplácania bolo v súlade s odporúčaniami krízového štábu, aby minimálne 90 % žiadostí bolo vyplatených do 14 kalendárnych dní. Zamestnanci úradov manuálne preverovali žiadateľov vo verejne dostupných databázach, napr. živnostenský register, obchodný register.
Rozpočet na rok 2023 je populistický a predvolebný, tvrdí ekonomický expert Hlasu. Dlh na hlavu zväčšil o päťtisíc eur
NKÚ pre zefektívnenie procesov spracovávania žiadostí a urýchlenie poskytovania príspevkov odporúča rozšíriť integráciu informačných systémov verejnej správy.