Rezort obrany dá za nové vozidlá viac ako 20 miliónov eur, avšak bez komunikácie a bez plánu. Uviedol to poslanec a podpredseda Progresívneho Slovenska (PS) Tomáš Valášek, ktorý tak zareagoval na kúpu deviatich obrnených vozidiel 4×4 ministerstvom obrany.
Minister obrany Robert Kaliňák (Smer-SD) podľa slov Valáška pritom nekomunikuje ani základnú predstavu o tom, ako majú vyzerať ozbrojené sily o niekoľko rokov. „Netušíme prečo práve teraz a aké to bude mať dopady. Takto sa to nerobí,“ okomentoval Valášek nákup vozidiel.
Plán rozvoja ozbrojených síl
Valášek podotkol, že v každej normálnej krajine ministri obrany predkladajú plán rozvoja ozbrojených síl, ktorý schvaľuje parlament. V ňom sa na dva roky dopredu určuje, do akej techniky je potrebné investovať a koľko peňazí by na to malo ísť.
Ministerstvo obrany má historicky najvyšší rozpočet, plány na modernizáciu aj tak stoja, upozorňuje Bátor (video)
„O nič také sa minister Kaliňák ani nepokúsil, hoci je už rok v úrade. Namiesto toho prehlbuje nesystémovosť a netransparentnosť,“ doplnil poslanec.
Nesystémové míňanie na ministerstve obrany
Expert na obranu a bezpečnosť Peter Bátor (PS) doplnil, že vozidlá nemusia byť podľa zmluvy kompletné hneď, ale až o rok.
„Musia však byť dodané už do 20. decembra tohto roku. To evokuje nesystémové míňanie na ministerstve obrany – minúť peniaze do konca roka, stoj čo stoj,“ uviedol Bátor a upozornil, že takýmto spôsobom sa ozbrojené sily nebudujú.
Slovensko figuruje v top 10 krajinách najviac pomáhajúcich Ukrajine vojenskou technikou, vlastnú protivzdušnú ochranu nemáme
„Minister Kaliňák vybral troch výrobcov a nové kusy zázračne našiel ležať na polici. Čo v čase, keď sa štáty bijú o každý voľný kus, znie ako neuveriteľný príbeh so šťastným koncom. Nákup za viac ako 20 miliónov eur nevznikne z večera na ráno,“ doplnil Bátor, ktorého zaujíma to, prečo minister o plánovanom nákupe neinformoval a prečo vybral práve tri firmy. Nákup podľa neho vzbudzuje aj ďalšie mnohé otázky.
„Ak je cieľom testovať rôzne kusy techniky, v minulosti sa to vždy dialo na náklady výrobcu. Ak je to modernizácia, tak veľmi čudná a predraží údržbu,“ zhodnotil Bátor.