BRATISLAVA 3. októbra (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán pre Operačný program Doprava predbežne súhlasí s podpisom zmluvy na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.
Pre agentúru SITA to v stredu potvrdili rezortný hovorca Martin Kóňa i hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková. Ministerstvo vydalo predbežný súhlas po preštudovaní návrhu zmluvy.
„Termín podpisu zmluvy na modernizáciu uvedenej trate však v tejto chvíli nie je známy, keďže spoločnosť Skanska podala na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) námietky. Ďalšie kroky závisia od postupu ÚVO,“ dodal Kóňa.
Železnice chcú zmluvu na obnovu trate pri Trenčíne uzavrieť so združením na čele s trnavskou firmou TSS Grade, a.s. Tento uchádzač predložil v tendri druhú najnižšiu cenu za vykonanie prác vo výške okolo 245 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Námietky skupiny Skanska
Uzavretiu kontraktu v súčasnosti bránia nové námietky opätovne vylúčenej skupiny Skanska, ktorá v súťaži trvajúcej skoro tri roky navrhla najlacnejšiu ponuku takmer 201 mil. eur. Je to 68 % z predpokladanej ceny 296 mil. eur.
Spoločnosť zároveň požiadala Úrad pre verejné obstarávanie o vydanie predbežného opatrenia, aby železnice do rozhodnutia o námietkach nemohli uzavrieť zmluvu s iným uchádzačom. Z pôvodne štyroch uchádzačov železnice nevylúčili okrem združenia s TSS Grade aj konzorcium vedené spoločnosťou OHL ŽS a.s. Brno.
Skanska má výhrady voči rozdielnemu prístupu železníc k uchádzačom v prípade nesúladu dĺžky praxe stavbyvedúcich a platnosti certifikátu odbornej spôsobilosti od Slovenskej komory stavebných inžinierov. Pokiaľ rozdiely v dĺžke praxe stavbyvedúcich a certifikátov sú aj v prípade iných súťažiacich, ktorí zostali v súťaži, Skanska bola preto vylúčená.
Diskriminácia zo strany železníc
Spoločnosť to považuje za diskrimináciu zo strany železníc. Na súde navyše podala žalobu proti rozhodnutiu ÚVO, ktorý už skôr zamietol jej námietku voči vyradeniu z tendra. Úrad sa tak stotožnil s rozhodnutím železníc o opakovanom vylúčení skupiny Skanska po novom vyhodnotení splnenia podmienok účasti.
Trnavská firma, ktorá by mala kontrakt na modernizáciu železnice získať, nedávno vstúpila do reštrukturalizácie pre dlhy voči partnerom. „To, že je TSS Grade v reštrukturalizácii, samo o sebe ešte nič neznamená,“ uviedla Pavliková.
Spoločnosť podľa nej predložila všetky potrebné doklady v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. „Záujemca alebo uchádzač v osobnom postavení podľa zákona o verejnom obstarávaní preukazuje okrem iného aj skutočnosť, že nebol naňho vyhlásený konkurz, nie je v likvidácii, ani nebolo proti nemu zastavené konkurzné konanie pre nedostatok majetku alebo zrušený konkurz pre nedostatok majetku,“ informovala Pavliková.
Tender vyhlásený koncom roka 2009
Splnenie tejto podmienky účasti záujemcu alebo uchádzač preukáže dokladom podľa zákona o verejnom obstarávaní.
K otázkam o pochybnosti z nerovnakého prístupu obstarávateľa k účastníkom v spomínanom tendri a prípadnej manipulácii pri jeho vyhodnotení sa ministerstvo dopravy ani železnice nevyjadrili.
„Keďže sú to všetko otázky a vyjadrenia, týkajúce sa konkrétností z verejnej súťaže, v zmysle zákona o verejnom obstarávaní k uvedenému nemôžeme poskytovať informácie,“ zopakovala Pavliková.
Železnice vyhlásili tender na modernizáciu trate pri Trenčíne ešte koncom roka 2009 a ponuky štyroch uchádzačov otvárali v marci 2010. Projekt by mal byť realizovaný za tri a pol roka a spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie cez Operačný program Doprava v terajšom programovom období čerpania eurofondov.
Podmienkou je, aby železnice uzavreli zmluvu s vybraným uchádzačom a práce boli ukončené do konca roka 2015.