BRATISLAVA 8. januára (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy sa zatiaľ nevyjadrilo k odvolaniu súkromného dopravcu RegioJet proti tomu, že mu Bratislavský samosprávny kraj vlani v novembri zamietol vydať licenciu na prevádzku nedotovanej diaľkovej autobusovej linky Bratislava – Nitra – Banská Bystrica. Rezort tvrdí, že nepozná konkrétne detaily tohto prípadu, preto nemôže zaujať stanovisko.
„V prípade, ak sa touto záležitosťou začneme zaoberať (obráti sa na nás jedna zo zúčastnených strán – ešte sa na nás neobrátili), podrobne sa oboznámime so všetkými informáciami a až tak budeme vedieť zaujať stanovisko,“ uviedol v stredu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa pre agentúru SITA.
Ministerstvo dopravy nevidí konflikt záujmov
To, že samosprávne kraje rozhodujú o licenciách na prevádzku vnútroštátnej diaľkovej autobusovej dopravy a zároveň objednávajú a financujú prímestskú autobusovú dopravu, nie je podľa rezortu dopravy konflikt záujmov. „Udeľovanie a odnímanie dopravných licencií na vnútroštátnu pravidelnú autobusovú dopravu okrem MHD je v kompetencii vyšších územných celkov podľa zákona o cestnej doprave. Vyšší územný celok je zároveň aj objednávateľom výkonov v pravidelnej prímestskej autobusovej doprave, čo však nepovažujeme za konflikt záujmov, pretože ide o diaľkovú vnútroštátnu linku vykonávanú na komerčnom základe,“ uviedol Kóňa.
Kraj pri vydávaní dopravnej licencie na prevádzku nedotovanej diaľkovej autobusovej linky podľa ministerstva dopravy prihliada iba na skutočnosť, či by schválenie takejto autobusovej linky závažne ovplyvnilo životaschopnosť inej linky, na ktorú sa vzťahuje zmluva o službách vo verejnom záujme, priamo na dotknutých úsekoch. „Táto skutočnosť musí vychádzať na základe podrobnej analýzy. A práve vyšší územný celok ako objednávateľ výkonov v pravidelnej prímestskej autobusovej doprave je schopný vykonať takéto posúdenie,“ dodal rezortný hovorca.
S tým, že v tomto prípade nejde o konflikt záujmov, súhlasí aj RegioJet. „Naše nedotované autobusy nesmú byť v konflikte s dotovanými autobusmi. To je v poriadku,“ povedal Radim Jančura, majiteľ českého holdingu Student Agency, ktorého súčasťou je RegioJet. „Neexistuje (autobusová) preprava medzi Bratislavou, Nitrou a Banskou Bystricou, kde by kraj objednával nejaké spoje. Kraj môže objednávať spoje iba na svojom území,“ uviedol.
Bratislavský kraj odmietol vydať licenciu pre RegioJet
Bratislavský kraj odmietol vydať licenciu pre RegioJet na základe nesúhlasného stanoviska Nitrianskeho kraja, resp. mesta Nitra. Nesúhlas so správnym konaním na vydanie licencie vyslovila aj autobusová spoločnosť Arriva Nitra. Dopravca začal billboardovú kampaň proti korupcii a klientelizmu v Bratislavskom a Nitrianskom kraji, ako aj v meste Nitra. Tvrdí, že splnil všetky zákonné požiadavky pre získanie licencie. RegioJet očakáva, že licenciu mu napokon vydá Banskobystrický kraj do 14. januára a autobusmi začne jazdiť z Bratislavy do Banskej Bystrice 1. februára.
Združenie občanov miest a obcí Slovenska (ZOMOS) považuje postup mesta Nitra a Nitrianskeho kraja v prípade obštrukcií pri udelení licencie dopravcovi RegioJet za prejav korupčného a protekcionárskeho správania. „Postup týchto subjektov je v rozpore so záujmami obyvateľov regiónu,“ uviedol v stredu predseda ZOMOS-u Vladimír Špánik. Nesúhlas s vydaním licencie podľa neho potvrdil preferovanie súčasných prepravcov.
„Je zarážajúce, že kompetentní nechcú vidieť reálne možnosti zlepšenia prepravných možností občanov dotknutých regiónov a svojím postojom a rozhodnutím deformujú podnikateľské prostredie na škodu občanov, z vôle ktorých sú na pozíciách vedúcich predstaviteľov regionálnej a miestnej samosprávy,“ dodal Špánik na adresu primátora Nitry Jozefa Dvonča a predsedu Nitrianskeho kraja Milana Belicu.