ŽILINA 7. decembra (WEBNOVINY) – Ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská sa v noci zo štvrtku na piatok vrátila z Bruselu, aby v žilinskej fakultnej nemocnici zastavila všetky plánované a odkladné operácie a zrušila tak aj koncovú funkciu nemocnice.
Rozhodnutie žilinských lekárov nenastúpiť do pohotovostných služieb len niekoľko desiatok minút pred ich začiatkom považuje ministerka zdravotníctva za neetické a nemorálne, právnici už preverujú, či nejde aj o trestný čin.
„My si skutočne nemôžeme dovoliť čakať, ako sa ráno vyspí lekár zo žilinskej nemocnice a či sa rozhodne prísť do práce, alebo neprísť do práce. Preto sme sa rozhodli, že s okamžitou platnosťou zastavujem dňom 7. decembra všetky plánované a odkladné operačné výkony až do odvolania. Žilinská nemocnica v súčasnosti prestala plniť funkcie fakultnej a koncovej nemocnice a preto aj prestáva byť koncovou nemocnicou. Ja si ctím právo na štrajk, nie je však silnejšie ako právo na zdravie a právo na život,“ povedala na brífingu priamo v žilinskej nemocnici Zvolenská.
Obrazom: Lekári zo žilinskej nemocnice čakajú na výsledky rokovania
„Idem z Bruselu. Rokovalo som tam o miliónoch eur pre slovenské zdravotníctvo, musela som sa však vrátiť, pretože žilinský pacienti sa ocitli v ohrození v dôsledku obhajoby záujmov úzkej skupiny nadštandardne zarábajúcich lekárov,“ vysvetlila svoj rýchly návrat na Slovensko ministerka.
Podľa ministra obrany Martina Glváča, ktorý Zvolenskú do Žiliny sprevádzal, žilinskí lekári hazardujú so zdravím a životmi pacientov. Žilinskí lekári možno spáchali organizovaný zločin tým, že odignorovali pohotovostné služby len niekoľko desiatok minút pred ich začiatkom, myslí si ďalej Glváč.
„Naozaj si ctím všetky práva, ktoré majú akýkoľvek zamestnanci, či už sú to lekári alebo iné profesie. Je veľmi neseriózne, je to hazardovanie so zdravím a životmi pacientov, keď sa niekto o pol tretej rozhodne a začne organizovať, aby niekto nenastúpil o 15:30 do práce, keď vie, že je veľmi problematické zohnať náhradu a naozaj ide o životy ľudí. Je to pre nás aj memento, aby sme do budúcna vedeli takýmto situáciám predchádzať. Budeme sa aj rezortne zaoberať tým, ako vytvoriť nejakú skladbu lekárov alebo iných profesií, aby sme v krízových situáciách vedeli pôsobiť tak, aby sa nám do budúcna takéto problémy nestávali a neboli ohrozované životy a zdravie občanov,“ povedal Glváč.
„Ako právnik by som chcel doplniť, že tu môže ísť aj o naplnenie skutkovej podstaty, ktorá môže byť páchaná organizovanou skupinou, pretože vo štvrtok o pol tretej, to čo sa tu dialo, to vyzeralo, že to naozaj niekto organizoval, čiže to môže naplniť aj vyššiu sadzbu,“ dodal Glváč.
Vo štvrtok hrozilo, že urgentných pacientov zo Žiliny budú musieť previezť do iných nemocníc. Ministerstvo zdravotníctva informovalo o situácii susedné nemocnice i operačné stredisko záchrannej zdravotnej služby, aby zabezpečilo dostatočný počet sanitiek. Podľa Čižmárikovej išlo o preventívny krok, keďže lekári začali výpovede podávať len popoludní a vedenie nemocnice nevedelo odhadnúť, či od 15:30 dokážu pokryť všetky služby.
Pacientov zo Žiliny sú pripravené ošetriť nemocnice v Ružomberku a Banskej Bystrici. Z nemocnice však zatiaľ žiadneho pacienta nepreviezli do iného zdravotníckeho zariadenia a zdravotná starostlivosť v neodkladných prípadoch je zabezpečená v plnej miere. Informovala o tom hovorkyňa nemocnice Mária Koporecová.
Poisťovňa presunie peniaze iným nemocniciam
Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) je pripravená manažovať všetkých poistencov, ktorí mali naplánovanú zdravotnú starostlivosť v žilinskej nemocnici.
Poisťovňa im zabezpečí zdravotnú starostlivosť v iných ústavných zdravotníckych zariadeniach. VšZP následne presunie finančné prostriedky, pôvodne určené žilinskej nemocnici, do tých zariadení, kde bude pacientovi reálne poskytnutá zdravotná starostlivosť,“ informovala hovorkyňa poisťovne Daba Gašparíková.
VšZP odporúča poistencom, ktorí mali plánovanú zdravotnú starostlivosť v najbližších dňoch práve v žilinskej nemocnici, aby kontaktovali najbližšiu pobočku VšZP, alebo zavolali na číslo Call centra 0850 003 003. Zamestnanci poisťovne sú pripravení poradiť a poskytnúť poistencovi potrebné informácie.
Zdravotná poisťovňa Union odporúča vzhľadom na situáciu v žilinskej nemocnici svojim poistencom, ktorí mali plánovanú zdravotnú starostlivosť, aby sa v prípade potreby obrátili na zákaznícke centrum alebo ktorékoľvek kontaktné miesto Unionu. „Zamestnanci zdravotnej poisťovne Union, a. s., sú informovaní o situácii v žilinskej fakultnej nemocnici a v prípade potreby poskytnú poistencom potrebné informácie ohľadom ďalšieho postupu poskytnutia zdravotnej starostlivosti v najbližšom zdravotníckom zariadení,“ uviedla hovorkyňa Unionu Judita Smatanová. Ako pokračovala, každý prípad bude riešený individuálne a poistenci budú následne kontaktovaní zamestnancami Unionu. Poistenci sa môžu informovať na zákazníckej linke 0850 003 333.