BRATISLAVA 16. júla (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Počiatek schválil poskytnutie nenávratného finančného príspevku na dodanie 29 nových vlakov do roku 2015 v objeme takmer 170 mil. eur.
Projekt Nové vlaky II bude podľa rezortu dopravy financovaný s využitím prostriedkov Európskej únie v rámci Operačného programu Doprava.
Prijímateľom pomoci je Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Výška pomoci dosahuje 169,968 mil. eur, z čoho z Kohézneho fondu EÚ bude uhradených 85 % a zo štátneho rozpočtu 15 % oprávnených nákladov.
Projekt dodania nových vlakov má názov Mobilné prostriedky pre prímestskú a regionálnu osobnú dopravu v rámci integrovaných dopravných systémov Bratislava a Košice a ministerstvo dopravy naň získalo odporúčanie od poradného orgánu Európskej komisie Jaspers.
Vlaky si cestujúci pochvaľujú
Štátny vlakový osobný dopravca počas dvoch rokov nakúpi deväť dvojsystémových elektrických vlakov od českej spoločnosti Škoda Vagonka a.s. Ostrava za 86,6 mil. eur a dvadsať dieselových motorových vlakov od domácej spoločnosti ŽOS Vrútky a.s. za takmer 78 mil. eur.
Vlaky budú premávať na regionálnych a prímestských traťových úsekoch na západnom a východnom Slovensku.
„Na trate pribudne 29 nových klimatizovaných vlakov k už dodaným 32 vlakom, ktoré si cestujúci veľmi pochvaľujú. Pohodlné a bezpečné cestovanie sa tak postupne stáva bežnou súčasťou každodenného života pre široký okruh ľudí,“ povedal minister Počiatek. Pripomenul, že tesne pred schválením sú aj ďalšie projekty týkajúce sa dodania trolejbusov a električiek. Projekt električkovej trate do bratislavskej Petržalky by mal byť schválený na jeseň tohto roku.
Chcú pritiahnuť cestujúcich z áut
Ministerstvo dopravy pripravilo všetky projekty podľa vlastných slov v rekordne krátkom čase. „Pred deviatimi mesiacmi som rozhodol nefinancovať v aktuálnom období eurofondov projekt Filiálka, keďže nezávislá štúdia ho vyhodnotila ako ekonomický neefektívny a investične náročný. Európska únia by nám tento projekt nepreplatila a peniaze pre Slovensko by prepadli,“ uviedol Počiatek.
Ako dodal, vynaložili nesmierne úsilie na prípravu menších, no zato efektívnych projektov pre Bratislavu a Košice s cieľom zlepšiť kvalitu verejnej dopravy, a tým k nej pritiahnuť viac cestujúcich z áut.
Terajší projekt na dodanie nových vlakov nadväzuje na predošlý, už úspešne zrealizovaný projekt obnovy železničných koľajových vozidiel Železničnej spoločnosti Slovensko. Tentoraz je avšak úzko prepojený na integrovaný dopravný systém dvoch najväčších miest na Slovensku – Bratislavy a Košíc. Dosah integrovaného dopravného systému je v okruhu 100 kilometrov. Podpísaním zmluvy o nenávratnom finančnom príspevku na tento projekt sa zvýšilo zazmluvnenie prioritnej osi 4 v OPD o 34 %. Celková kontrahácia OPD sa zvýšila o 4,5 % a v súčasnosti dosahuje takmer 70 %.