BRATISLAVA 15. apríla (WEBNOVINY) – Základné a stredné školy nedostanú všetky reformné učebnice načas ani v novom školskom roku, ktorý sa začne v septembri. Minister školstva Ján Mikolaj to potvrdil na dnešnom odbornom seminári o tvorbe reformných učebníc v Bratislave. „Ale som presvedčený, že tých 80 percent učebníc v septembri na školách bude,“ sľúbil Mikolaj. Minister tvrdí, že pri tvorbe nových kníh zlyháva ľudský faktor. Viacero výberových konaní stroskotalo, lebo sa neprihlásili autori. „Tlačíme, ale nemôžeme tlačiť až príliš, lebo niektoré aj z tých učebníc, ktoré napísané sú, nám v rámci lektorských posudkov boli vrátené, autori museli prepisovať, opraviť,“ konštatoval Mikolaj. Ak by boli autori, rezort je podľa jeho slov schopný vytlačiť učebnicu za dva týždne a za ďalšie dva týždne ju rozdistribuovať.
Na reformné knihy dáva ministerstvo ročne približne 3,4 milióna eur. Pre prípad chýbajúcich titulov má náhradný plán. Hotové knihy, ktoré nestihnú vytlačiť, by si školy mohli stiahnuť prostredníctvom edičného portálu. „Alebo súčasnú učebnicu sa budeme snažiť nejakým spôsobom upraviť tak, aby aspoň v elektronickej podobe bola k dispozícii,“ povedal Mikolaj. Vedúca odboru didaktických prostriedkov Štátneho pedagogického ústavu Lýdia Benčová si myslí, že urýchliť reformné učebnice by pomohlo vzdelávanie ich autorov. Pedagogické fakulty by podľa nej mali zvážiť vznik nového predmetu tvorba učebníc, aby boli učitelia pripravení na písanie kníh do budúcnosti.
Slovenské školstvo je aktuálne v druhom roku reformy, od septembra naštartuje tretí. Všetky reformné učebnice majú zatiaľ len prváci na základných školách. Piataci na ZŠ sa učia z 18 nových učebníc, stále im chýba matematika II. Prvý ročník stredných škôl už dostal 20 kníh, ešte čaká na dejepis, chémiu a matematiku II. Sedemnásť učebníc majú druháci na základných školách, nedostali výtvarnú výchovu. Šiestakom zatiaľ doručili 14 kníh, čakajú na dejepis, matematiku II. a literárnu výchovu. Stredoškoláci v druhom ročníku majú 11 učebníc, zaobísť sa musia bez nového dejepisu, matematiky II. a biológie i chémie. Doposiaľ vyšlo dokopy 130 reformných učebníc.
Základ reformy položil nový školský zákon z roku 2008. Zaviedol dvojúrovňový model vzdelávania, vďaka čomu môžu školy spolutvoriť učebný plán. Štát diktuje povinné učivo v štátnych vzdelávacích programoch. Časť učebných osnov si určujú školy vo vlastných školských programoch. Po novom sú na základných školách povinné dva cudzie jazyky, v triedach je menej žiakov. Obsahová reforma si vyžiadala tvorbu nových učebníc. Zákon o pedagogických zamestnancoch vytvoril priestor, aby mohli písať učebnice i učitelia. Reformné zmeny sa majú zavádzať postupne počas štyroch rokov. Reforma sa začala v prvých ročníkoch na základných a stredných školách a v piatych triedach na základných školách. Pokračovala druhými ročníkmi na ZŠ a SŠ a šiestym na ZŠ. Od septembra tohto roku čaká reforma tretiakov na ZŠ a SŠ a siedmakov na ZŠ. V poslednej etape prejdú reformou štvrté triedy na ZŠ a SŠ a ôsme ročníky na ZŠ.
SITA