Od 15. septembra ste riaditeľom programu televíznej časti Rozhlasu a televízie Slovenska. Ste bývalý člen Rady RTVS, dlhoročný športový redaktor a autor projektu športového kanála STV, Trojky. Teda skôr športový človek. Ako sa cítite v pozícii šéfa programu verejnoprávnej televízie?
Posledné tri roky som robil riaditeľa agentúry Mediaresearch pre Česko a Slovensko, ktorá robí peoplemetrové meranie a audit internetu. Prichádzal som do styku s dátami a metodikou týchto výskumov, ktoré sú pravdepodobne vôbec najnáročnejšími výskumami na trhu. Robili sme analýzy hlavne pre televízie na českom trhu, ale aj pre niektoré na Slovensku. Predtým, v Slovenskej televízii som sa venoval športu a manažovaniu, pretože príprava Trojky bola prierezová vec, ktorá nesúvisela len so samotným športom, ale s výrobou, marketingom, atď. To mi dalo tú skúsenosť. Pritom v STV som vlastne začal ako študent, pomáhal som, nosil kazety. Zospodu som sa dostal až na vrch, do pozície manažéra.
Športu určite rozumiete, ale čo detská dramaturgia, dokumentárna tvorba, občianska publicistika, vzdelávacie programy? Máte nejakých poradcov? Konzultujete aj s Lubošom Machajom, ktorý naštartoval pred pár rokmi dramaturgiu Dvojky a do polovice septembra viedol celý program RTVS?
Samozrejme, toto nie je o rozhodnutiach a práci jedného človeka. STV ako organizačná zložka RTVS zamestnáva v rádoch desiatky dramaturgov na všetky tie oblasti, ktoré ste vymenovali. A rozhodnutia sa robia v rámci diskusie. Robia sa na nižších úrovniach, potom sú postupne oponované. Veď ani riaditeľ nemocnice nevie operovať. S Ľubom Machajom samozrejme spolupracujeme. My sme označovaní ako dvojhlavý drak. Určite je pravda to, že Ľubo podstatne viac rozumie televízii ako ja rozhlasu. Ja s rozhlasom nemám žiadnu skúsenosť a netrúfam si akýmkoľvek spôsobom riadiť toto médium. On naozaj spolu s Jarom Kernerom svojho času postavili Dvojku, ktorá bola akceptovaná. A bolo by úplným nezmyslom jeho skúsenosti nevyužiť. Rovnako aj jeho kontakty.
Ako by sa mali profilovať Jednotka a Dvojka?
Deklarovali sme, že našim primárnym cieľom je spravodajstvo. Jednak z čisto pragmatických dôvodov, pretože spravodajstvo vytvára istý nábehový mostík pre primetimeové programy. Ale samozrejme to nie je ten hlavný dôvod. Hlavný dôvod je spravodajstvo ako istý mienkotvorný priestor. Kľúčové z môjho pohľadu bolo z pozície manažmentu zadefinovať kritériá a zadefinovať spôsob akým sa spravodajstvo bude hodnotiť. Pochopiteľne nevstupovať do obsahu. Kritériá sú – mienkotvornosť, ktorú budeme vyjadrovať indexom citácií. Ďalej dôveryhodnosť, kde na tom nie sme až tak veľmi zle, čo dokazujú prieskumy z histórie. A potom sledovanosť. Obvyklé je, že spravodajstvo je buď najsledovanejším, alebo jedným z najsledovanejších programov v danej televízii. U nás to tak úplne nie je. Cieľ som nestanovil v zmysle – porazte Markízu, alebo porazte JOJ-ku, alebo majte 35%. Ale buďte vlajkovou loďou. To znamená – dosiahnite nadpriemerný, v ideálnom prípade najvyšší podiel na trhu v rámci programu STV. Úlohou verejnoprávneho spravodajstva je podať aj menej atraktívnu, ale dôležitú informáciu tak, aby divák porozumel, zaujala ho. Boj o mienkotvornosť sa už začal. My nechceme meniť štúdio, meniť moderátorov a robiť podobné kroky, ktoré sú ľahko viditeľné. To nie je podľa môjho názoru to, čo divák očakáva. Tieto kroky chceme robiť až v druhej fáze. To, na čo sa teraz koncentrujeme, je práve boj o obsah. Spravodajstvo rozšírime o ďalšie formáty, ktoré ho rozvinú, podrobne vysvetlia témy dňa. Od nového roku pribudne hneď niekoľko relácií, ktoré poskytnú priestor na zábavnú formu pohľadu na celospoločenské problémy.
Povedali ste zábavná forma. Čo ste tým mysleli?
Myslel som to tak, že divák nás bude pozerať nie vtedy, keď budeme mentorovať. Nechceme poučovať, vychovávať v mentorskom zmysle slova. Viete, cesta do pekla je dláždená dobrými úmyslami. Ak budeme veľmi pouční, divák jednoducho prepne. Môžete mať teda krásny programový výchovný cieľ, nádherný program. No, ak témy nebudú atraktívne, hrozí nám veľký nepriateľ – diaľkový ovládač.
Ešte pred zrušením Trojky manažment avizoval, že ak budú zdroje, športový kanál sa obnoví. Je to reálne? Dvojke a Jednotke asi návrat športu veľmi nepomohol.
Zrušenie Trojky samozrejme negatívne zasiahlo do programovania hlavne Dvojky a čiastočne Jednotky. Konkurenciou pre Dvojku sú monotematické okruhy, napríklad Animal Planet, kde vždy keď prepnete viete, že nájdete dokument o prírode. Dvojka je tiež stavaná na dokumentoch, ale aby bola schopná vybudovať divácky návyk, musí vysielať jednotlivé typy programov v pravidelných časoch. To samozrejme pri športe nie je vždy možné. So súčasnými finančnými zdrojmi to ale inak nejde. My netvrdíme, že zrušenie Trojky bol dobrý programový krok. Ale tvrdíme, že to bola ekonomická nevyhnutnosť. A trápiť sa bez peňazí s tromi slabými okruhmi je horšia alternatíva, ako sa za tie peniaze pokúsiť postaviť dva kvalitné. Otázkou je, či by sa išlo do obdobného projektu ako je Trojka. Svet je už predsa trošku ďalej. Verejnoprávne televízie majú všade podobné problémy. Napríklad teraz sťahuje ČT Večerníček z Jednotky na Dvojku, atď. Televízie verejnej služby si musia vybudovať svoju pozíciu, nerecyklovať program komerčných staníc.
Hovoríte o potrebe zvyšovať atraktivitu programu a pritom o snahe byť iný ako komerčné televízie. Sledovanosť má ale STV dlhodobo na slabej úrovni.
To, čo sa v tejto chvíli podarilo je zastabilizovanie prepadu. STV už nepadá, ani Jednotka ani Dvojka. Naopak naštartoval sa jemnučký pozvoľný nárast a stabilizácia hlavne v tých časoch, ktoré my považujeme za kľúčové. To znamená, že sa zastavil prepad spravodajstva. Nechceme zvýšenie sledovanosti hneď a vo všetkom. Pokiaľ si neurčíme priority, a tie máme určené, tak skrátka sa nepohneme ďalej. Formáty, ktoré sme priniesli ako nové – 5 proti 5 a Zlomok sekundy, tie fungujú. Medzi tými čo fungujú horšie, by som mohol spomenúť povedzme Gympel. Od toho sme čakali viac. Viac sme čakali od Tandemov, to rovnako treba otvorene povedať. Sledovanosť sme však stabilizovali a v polovici októbra prišli s novým nosným formátom Legendy popu. Napríklad seriály Gympel a Zlomok sekundy sú financované zo zmluvy so štátom. V súčasnosti intenzívne diskutujeme o dodatku zmluvy RTVS so štátom pre budúci rok. Chceme ju postaviť nie na konkrétne tituly, ale radi by sme ju postavili na námety. Vypíšeme súbeh námetov a pevne veríme, že to vygeneruje trošku väčšie konkurenčné prostredie. Len treba povedať, že nie všetko, čo bolo v terajšej zmluve so štátom, sme dokázali ovplyvniť. Bez toho, aby som sa teraz ako keby vyhováral. Lebo niektoré tituly sú dobré a radi ich máme a s niektorými sa snažíme popasovať.
Vráťme sa k sledovanosti STV. Aká by mala byť?
Generálne, cieľ je neklesať a začať pozvoľne rásť, odraziť sa od dna. Jednotka dosahuje sledovanosť okolo sedem percent. Dvojka sa, v závislosti od toho koľko sa vysiela športu, pohybuje od 1,5 do štyroch percent. V tejto chvíli je to teda v súčte okolo 10 percent sledovanosti. V projekte generálnej riaditeľky RTVS Miloslavy Zemkovej je uvedený cieľ – sledovanosť v súčte 15. Považujem to za náročný cieľ.
Dosiahnuť tento cieľ asi nebude ľahké. Bolo tu už veľa pokusov. Začiatkom budúceho roka však sľubujete výrazné zmeny najmä v spravodajstve. Ďalší nový začiatok?
Nechceme ísť cestou nového začiatku, alebo niečoho podobného. Jednoducho teraz je tá doba iná. A sme si vedomí toho, že ak zmeny, ktoré robíme, majú byť udržateľné, tak musia byť postupné, musia byť evolučné a musíme pre tie zmeny získať kritickú masu vlastných ľudí. Pokiaľ sa oni s nimi nestotožnia, typický prípad je spravodajstvo, tak vy z pozície manažmentu im síce niečo viete nanútiť silou, ale udržateľnosť toho procesu je veľmi malá. Je to veľmi vratké. Preto sa teraz koncentrujeme na komunikáciu s ľuďmi a snažíme sa hľadať cieľ spoločne. A čo sa stane od nového roka? No stane sa to, že sa rozšíri spravodajstvo. Možno to bude od januára, možno od februára. To je stále ešte otvorené. Postupne v radoch týždňov sa budeme snažiť divákov presvedčiť, že vieme ponúknuť atraktívnu alternatívu voči správam ostatných televízií, ktoré sú limitované z úplne prirodzených dôvodov. Oni tam skrátka musia vsunúť v istom čase reklamný blok, ktorý my nemusíme. Vieme priniesť prvky, ktoré konkurencia neponúka – diskusné a analytické. A budeme pozorne počúvať ľudí. Pribudne viac nových formátov. Programová štruktúra bude výrazne inovovaná.
Z pohľadu programu sú predčasné voľby v zásade dobrá správa.Andrej Miklánek
Jednoducho povedané – chcete z televízie reprízovej urobiť televíziu premiérovú?
Určite nám stúpne podiel premiér. Šetril by som ale nejakými veľkými slovami. To, že bude výrazne viac premiér, je nespochybniteľný fakt. Potvrdzujú to štatistiky. A to, že leto bolo reprízové? – Leto vo väčšine televízií je reprízové. U nás to bolo umocnené tým obdobím, ktorým sme prechádzali. Budú nové formáty, ktoré vyberáme aj s akcentom na aktuálne politické zmeny, na predčasné voľby. Z pohľadu programu sú predčasné voľby v zásade dobrá správa, ktorá nám programovo nahráva, pretože máme väčší priestor na programy smerované týmto spôsobom. A vieme byť inovatívni, vieme byť kreatívni. Vieme ponúknuť aj netradičné priestory pri diskusii o celospoločenských témach.
Za STV sľubujete vyváženú, objektívnu a zaujímavú predvolebnú diskusiu?
Chceme byť platformou a lídrom v predvolebných diskusiách, ale v rôznej forme. Diskusia to neznamená, že si tu ako keby šesť ľudí sadne a znudeným spôsobom budú o ničom rozprávať. Chceme sa inšpirovať formátmi, ktoré sú atraktívne.
Zhovárala sa Tatiana Majerská.