BANSKÁ BYSTRICA 9. júna (WEBNOVINY) – Pre mestá Banská Bystrica a Ružomberok je presunutie výstavby rýchlostnej cesty R1 v úseku Banská Bystrica – Slovenská Ľupča – Ružomberok na bližšie nestanovený termín druhej polovice tohto desaťročia za neprijateľný a nemôžu s ním súhlasiť.
Uvádzajú to primátori týchto miest Peter Gogola a Ján Pavlík v spoločnom vyhlásení a pripomienkach k Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 – 2014, ktoré dnes adresovali ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi.
„Žiadame o prehodnotenie významu trasy R1 Banská Bystrica – Ružomberok a akceptovanie pôvodne stanovených termínov výstavby úsekov cesty R1, ktoré predpokladajú ukončenie výstavby do roku 2016,“ uvádzajú vo vyhlásení primátori.
Dôležitý priestor
Program, ktorý ministerstvo dopravy predložilo koncom mája do medzirezortného pripomienkového konania, s rozbehnutím výstavby zhruba 50-kilometrového úseku predĺženia R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka nepočíta. V Banskobystrickom kraji sa má podľa neho do roku 2014 začať iba výstavba rýchlostnej cesty R2 v úseku od Zvolena po Kriváň v okrese Detva, v polovičnom profile obchvat obce Mýtna v okrese Lučenec a prípadne obchvat Žiaru nad Hronom, ktorý je v programe uvedený ako rezervný projekt.
Ako ďalej primátori Gogola a Pavlík uvádzajú v spoločných pripomienkach, význam trasy umožňujúcej priame napojenie miest Banská Bystrica a Ružomberok na diaľnicu D1 a vybudovanie významného severojužného dopravného prepojenia v trase historickej európskej cesty E 77 od Budapešti na Krakov, je pre celý priestor banskobystricko-zvolenského osídlenia a priestoru Oravy a Liptova životne dôležitý.
Ochrana vodných prírody
Prepojenie miest Banská Bystrica a Ružomberok prostredníctvom rýchlostnej komunikácie R1 má navyše mimoriadny význam pre ochranu vodných zdrojov slúžiacich pre banskobystrický región, ktoré sa nachádzajúcich v trase cesty I/59 cez horský priechod Donovaly, ktorý mala trasa plánovaného predĺženia R1 obchádzať. „Dobudovanie R1 predstavuje alternatívu a záložné prepojenie v smere východ – juhozápad SR a je významným priamym prepojením v smere sever – juh,“ pripomínajú primátori Banskej Bystrice a Ružomberka.Primátori tiež kritizujú, že pri nezaradení predĺženia R1 medzi priority Programu pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 vychádzalo ministerstvo dopravy z nepodložených predpokladov.
„V dokumente sa predpokladá, že po dobudovaní trasy R1 od Trnavy po Banskú Bystricu bude presmerovaná časť tranzitnej dopravy medzi západnou a východnou polovicou územia SR z Považia na Pohronie. Tak isto sa v tomto dokumente predpokladá, že po dobudovaní celej trasy diaľnice D1 po roku 2016 sa väčšina tranzitu vráti na Považie a preto sa vzhľadom k limitovaným zdrojom nepovažuje za účelné zároveň s diaľnicou D1 budovať aj predĺženie trasy R1 z Banskej Bystrice po Ružomberok. Toto tvrdenie je však v tomto dokumente len predpoklad, bez doloženia faktov, ktoré by tento predpoklad potvrdzovali,“ uvádzajú vo svojich pripomienkach primátori.