McDonald´s triedi obaly po zákazníkoch vo svojich slovenských reštauráciách viac ako 17 rokov.
Bratislava, 30. apríl 2020 – Spoločnosť McDonald´s je najväčším svetovým reťazcom reštaurácií. S rozsiahlou sieťou prevádzok má významný vplyv na celú planétu. Spolu s reštauráciami McDonald’s neustále sprísňuje procesy zaisťovania zdrojov obalových materiálov a prepravy, aby túto stopu obmedzil v čo najväčšej možnej miere. Súčasťou týchto aktivít je aj triedenie odpadov priamo v reštauráciách. Pandémia koronavírusu v tomto smere veľa zmenila. V súčasnom režime, ktorý je na Slovensku obmedzený len na McDrive, McDelivery a McWalk, podáva McDonald’s pomocnú ruku zákazníkom, aby vedeli správne vytriediť „mekáčovské“ obaly aj sami vo svojich domácnostiach.
McDonald´s patrí vo svojom segmente medzi priekopníkov triedenia odpadu
Na Slovensku patrí spoločnosť McDonald´s medzi priekopníkov v triedení odpadu po zákazníkoch, ktorý posiela na ďalšie spracovanie a recykláciu. Počas štandardnej prevádzky reštaurácií odpad denno-denne triedi a posiela na ďalšiu recykláciu a druhotné využitie. V tomto režime funguje už od roku 2003. Informáciu o tom, že triedenie je súčasťou prevádzkových procesov má každý zákazník, ktorý odkladá tácku po konzumácii jedla do špeciálneho vozíka. Na každom je nápis „Vytriedime to za Vás“. Hovorí Lucia Poláčeková, PR Supervízor pre McDonald´s na Slovensku: „Tento vozík nie je iba zberačom použitých obalov po našich zákazníkoch po konzumácií jedla v našich reštauráciách. Z týchto vozíkov manuálne triedia naši zamestnanci všetok odpad. Následne ho posielajú na ďalšie spracovanie vrátane kuchynského odpadu, akým je použitý olej z fritéz či organický odpad. Takto sa nám darí posielať na druhotné spracovanie až 74 % odpadu a našou snahou je tento podiel systematicky zvyšovať.“
Pandémia koronavírusu situáciu otočila, preto Mekáč apeluje na svojich zákazníkov
McDonald’s na Slovensku plne rešpektuje uznesenie vlády SR. Podľa platných opatrení majú všetky reštaurácie uzatvorený interiérový priestor pre zákazníkov až do odvolania. V kontexte triedenia odpadu to znamená, že McDonald´s môže teraz triediť len odpad, ktorý vyprodukujú kuchyne. „Aktuálny režim fungovania našich reštaurácií je obmedzený na služby McDrive, McDelivery a McWalk. Znamená to, že jedlá z reštaurácií si berú naši zákazníci najmä domov a tam väčšinou aj končí odpad z týchto jedál. Chceli by sme preto na nich apelovať, aby boli zodpovední a obaly po konzumácii správne vytriedili v tomto prípade za nás. My im v tom radi pomôžeme a názorne ukážeme, kam naše obaly vyhadzovať, aby mohli byť druhotne zužitkované,“ dopĺňa L. Poláčeková.
„Oceňujeme prístup spoločnosti McDonald´s, ktorá apeluje na svojich zákazníkov, aby sa správali zodpovedne a obaly v domácnosti správne triedili. Z našej strany by sme ešte doplnili odporúčanie postláčať ich tak, aby sa kontajnery na triedený zber, ktoré sú teraz pod väčším náporom odpadov než je obvykle, neprepĺňali predčasne,“ upozorňuje Marek Brinzík, riaditeľ pre vzťahy s verejnosťou spoločnosti NATUR-PACK. „So spoločnosťou McDonald´s spolupracujeme už od roku 2010. Sme organizáciou zodpovednosti výrobcov, ktorej dôveruje najvyšší počet klientov spomedzi všetkých OZV pôsobiacich na Slovensku. Naše služby využíva už využíva takmer 8 000 tisíc spoločností pre ktoré zabezpečujeme plnenie povinností vyplývajúcich zo zákona o odpadoch č. 79/2015 Z. z.,“ dodáva M. Brinzík.
Ako vytriediť Mekáč doma?
Obal z hranoliek = papier | Viečko z nápojového pohára = plast | Téglik McFlurry = zmiešaný odpad |
Krabička z burgera = papier | Papierová slamka = papier | Držiak na nápoje = papier |
Papier zo sendviča = zmiešaný odpad | Šalátová miska = zmiešaný odpad | Papierová taška = papier |
Nápojový pohár = zmiešaný odpad | Téglik McSunday = plast | Zvyšky jedla = bioodpad |
Jednorazové obaly sú v tejto situácii najhygienickejšie
Hygienické maximum, bezpečnosť zákazníkov a zamestnancov sú pre McDonald’s odjakživa v centre pozornosti. Spoločnosť McDonald´s už od začiatku šírenia vírusu COVID-19 sprísnila vo svojich reštauráciách celý rad hygienických opatrení. Medzi bežné ochranné pomôcky i procesy pribudli vo všetkých reštauráciách McDonald’s ďalšie, bez ktorých sa v súčasnosti za sprísnených opatrení nezaobíde ako príprava jedál, tak aj jeho výdaj. „Jednorazové obaly sú pre distribúciu jedla najhygienickejšie a najbezpečnejšie. V súčasnej situácii dávame našim zákazníkom aj užitočné tipy, ako majú tieto obaly správne vytriediť, aby mohli putovať na ďalšie spracovanie,“ dopĺňa L. Poláčeková.
Spoločnosť McDonald’s už od začiatku šírenia vírusu COVID-19 zaviedla vo svojich reštauráciách celý rad sprísnených hygienických opatrení, ktoré sú teraz vo všetkých reštauráciách McDonald’s normou pre prípravu jedál a jeho výdaj:
- Všetci zamestnanci nosia rúška.
- Pri práci v kuchyni používajú jednorazové rukavice.
- Zvýšená frekvencia pravidelného umývania a dezinfekcie rúk sú samozrejmosťou.
- Displeje, pokladne, či tlačidlá sa čistia a dezinfikujú pravidelne vo zvýšenej miere vrátane všetkého, čoho sa dotýkajú.
- Kuriérom McDelivery sa odovzdáva jedlo bezkontaktne.
- Preferujú sa bezkontaktné platby. Pre zvýšenie osobnej ochrany môže pokladník v McDrive či McWalk preberať hotovosť v rukaviciach.
Informačný servis