Hoci na slávnej Tour de France máte za sebou už niekoľko etáp, stane sa vám ešte, že sa v čase oddychu vrátite v spomienkach ku dňu, keď ste sa dozvedeli, že budete jazdiť na Tour de France?
Ale áno. Bol to pre mňa predsa trochu šok! Po spracovaní prvej informácie som si však povedal, že konečne sa aj na mňa usmialo šťastie. Po tých rôznych pádoch a najmä po chorobe, pre ktorú som predčasne zliezol z bicykla na Giro d´ Italia. Bol som naozaj rád, že patrím do pelotónu na Tour de France a najbližšie tri týždne sa budem snažiť potvrdiť toto miesto na Tour dobrými výkonmi a patričnou podporou jazdcov nášho tímu.
Spomínali ste predčasný koniec na Giro d´ Italia, kde ste ochoreli. Teraz jazdíte Tour. Čo podľa vás rozhodlo, že z dvadsiatich možných náhradníkov za jedného chorého pretekára vybrali práve vás?
Ak dovolíte, budem trochu neskromný. O mojej účasti na Tour podľa mňa rozhodli tri faktory. Najviac zo všetkého asi to, že z tímu vypadol Belgičan Vanderbergh, ktorý je typologicky podobne ako ja určený pomáhať spolujazdcom predovšetkým na rovinách. Druhým faktom môže byť skutočnosť, že na tohoročných spoločných majstrovstvách Česka a Slovenska v Púchove bol jeden z našich športových riaditeľov Brian Holm a po dlhšej pauze videl moje výkony. Priamo na mieste sa presvedčil akú mám formu. Pokiaľ som na Gire jazdil, spokojný so mnou bol ďalší náš športový riaditeľ Davide Bramati. Obaja si zrejme dali jedno s druhým dokopy, vyberali, kto sa im hodí a vybrali si mňa. Aspoň mne to teraz takto vychádza (smiech).
Martin, ako dlho vám trvalo predýchať ten veľký šok, že po Jánovi Svoradovi iba ako druhý Slovák v histórii budete po Vuelte a Espaňa a Giro d´ Italia štartovať aj na slávnych pretekoch Tour de France?
Ťažko hovoriť o nejakom predýchavaní (smiech). Opakujem ešte raz: Bol to šok, ale z toho pozitívneho hľadiska! Tešil som sa ako malý chlapec. Bolo to niečo fantastické! Ale po návale radosti, keď po prvých pochybnostiach už bolo isté, že naozaj idem na Tour , prišlo vytriezvenie. K novej situácii som sa postavil ako pragmatik. Hneď som začal uvažovať nad tým, čo ma najbližšie tri týždne čaká. Začal som v duchu uvažovať nad tým, čo bude moja úloha v tíme, na čo budem musieť sústrediť svoj záujem.
Nepociťovali ste štyri dni pred štartom 99. ročníka Tour de France nejaký zvýšený tlak na svoju osobu? Nemali ste obavu z tej zodpovednosti, ktorá vám vtedy padla na ramená rovno z neba?
Nie. Prečo? V cyklistike je úplne jedno, či idete na štart veľkých pretekov ako sú Tour de France alebo Vuelta po tom, čo už povedzme polroka dopredu viete, že budete na nich štartovať, alebo sa to dozviete iba týždeň pred pretekami. Samozrejme, zodpovednosť za výkony je veľká, ale to je na každých pretekoch. Cestná cyklistika – a nakoniec aj každé špičkové športové odvetvie – je tým predsa známa. Nakoniec, preto aj tento šport robíme. Stresy a nejaké veľké nervy pred pretekami by predsa neboli na mieste. Štartom na Tour sa mi predsa splnil veľký sen.
Aké úlohy funkcionári vášho tímu na vás delegovali, čo bude vašich hlavným poslaním počas najbližších trojtýždňových súbojoch na belgických, francúzskych a švajčiarskych cestách?
Pre mňa to bude aj tento rok jednoznačne dané. Keďže som v tíme nahradil Belgičana Vanderbergha, automaticky som dostal jeho povinnosti. Takže tie úlohy sú rovnaké ako v minulých rokoch. Pomáhať trom chráneným jazdcom – Leipheimerovi, Martinovi a bratovi, aby počas etáp ušetrili energiu. Starať sa o to, aby neprišli do cieľa s nejakou veľkou stratou – a aby, pokiaľ to bude možné, v tom rozhodujúcom momente boli na správnom mieste. Náš tím pre Tour je postavený tak, aby sme dokázali zamiešať karty v celkovom poradí. Na to máme troch lídrov (smiech). A potom máme v tíme niekoľko jazdcov, ktorí by sa mali počas etáp starať o úniky. Je mi jasné, že najprv musím splniť tímové úlohy, aby bolo vedenie spokojné, potom môžem myslieť na seba. Aj ja mám svoje ambície presadiť sa v niektorej z etáp, ale to sa uvidí až priamo na mieste. V prvom rade musím byť dobrým tímovým hráčom. To je pre Tour z hľadiska nášho tímu podstatné.
Na Giro d´ Italia ste ochoreli, vypadli ste nie iba zo súťažného diania, ale aj z tréningu. Nemôže sa tá zdravotná pauza nejako negatívne prejaviť na vašich ďalších výkonoch?
Máte pravdu, že na Gire som jazdil pod antibiotikami a vôbec som sa necítil dobre. Dve etapy som sa tam vyslovene trápil. Nebolo to ono – a po etape som zliezol z bicykla totálne zničený. Ale po návrate domov som desať dní ešte bral antibiotiká, tak som bol tou chorobou zničený! Potom som dal priestor oddychu a rehabilitácii. Po vyliečení som absolvoval dvojtýždňové sústredenie v St. Moritzi, kde som sa dostal do správneho rytmu a pohody. Vo Švajčiarsku som sa snažil pripraviť na druhú polovicu sezóny. Osobne si myslím, že sa mi to podarilo – a táto zdravotná pauza by nemala byť nejakou veľkou prekážkou. Moje doterajšie výkony na Tour nie sú síce nejaké oslnivé, ale v prvej etape som pomáhal bratovi, vďaka čomu som sa prepadol hlboko vo výsledkovej listine. Nohy mi síce ešte nejdú tak, ako by som chcel, ale verím, že postupne sa dostanem do právneho jazdeckého rytmu. Verím, že moja športová forma bude stúpať. Ešte som nepovedal posledné slovo (smiech)
Hoci máte za sebou štyri ročníky Vuelty a niekoľko etáp Gira na Tour de France debutujete. Máte dobré poznatky o tratiach, na ktorých budete najbližšie tri týždne súťažiť? Stihli ste si dôkladnejšie preštudovať profil trate? Poznali ste niektoré úseky Tour povedzme z minulých pretekov?
Etapy tohoročnej Tour som v minulosti neštudoval. Pôvodne som sa pripravoval na iné podujatia. Pred pretekmi som vedel, kde sa Tour začala, poznám belgické úseky z iných pretekov. Niektoré kopce vo Francúzsku som už v minulosti absolvoval, niektoré poznám z rozprávania brata Petra, ale o trati nič detailnejšie neviem. Pozorne som si ju pozrel prakticky až v ten deň, keď som sa dozvedel, že ma čaká štart. Detailnejšiu analýzu etáp však robíme v priebehu pretekov. Vtedy si presne povieme úlohy, ktoré budeme na trati plniť, rozdelíme si kompetencie. Vtedy to už je o niečom inom. Už to nie je iba teoretizovanie, ale skutočná realita (smiech). Teraz mám takmer celé tri týždne na to, aby som trať 99. ročníka Tour de France dôverne spoznal (smiech).
Po zdravotných problémoch na Gire hrozilo, že druhú polovicu tejto sezóny odjazdíte na cyklistických podujatiach menšieho významu. Spomínali ste, že v čase Tour ste pôvodne mali ísť na preteky Okolo Rakúska. Takže určite vás potešilo, že Rakúsko zostalo pre druhých jazdcov a vy s bratom súťažíte na legendárnej Tour de France?
To je bez debaty. O tom predsa nemusíme hovoriť. Veď Giro d´ Italia je Giro a Tour de France je Tour de France. Tour je úplne iná kubatúra ako Giro. Ako sa to v súčasnosti hovorí, Tour je oveľa vyšší level (smiech). Preto účasť na nej chápem ako veľmi pozitívny krok v mojej kariére. Účasť na Tour de France považujem za výrazný posun vpred v mojom športovom živote. Vidíte, ako to v tom našom živote chodí… Niekto má smolu, že sa tesne pred veľkým podujatím zraní – a druhý zasa šťastie, že bol práve v tom okamihu dobre pripravený a bol v správnom čase na správnom mieste.
Cyklistické preteky nie sú iba o víťazstvách a prehrách, ale sú aj o prísnej disciplíne, presnom režime dňa a tiež o správnom stravovaní a o včasnom prísune potravín počas mnohokrát aj dvestokilometrových etáp. Čo vy zvyknete jesť ráno pred pretekami, počas nich a hneď po dojazde do cieľa?
Každý pretekár má už rokmi zaužívané svoje zvyky. Niekto už ráno je cestoviny, rôzne omelety a podobné ľahko stráviteľné jedlá, niekto sa uspokojí s pečivom a džemom alebo nejakou nátierkou. Napokon, všetci sme profesionáli, každý z nás vie, čo pred pretekami potrebuje. Počas etapy nemôžeme podceniť ani pitný režim, ani stravu. Ako obed si so sebou berieme malé žemle, ktoré nám prichystajú maséri. Niekto v nich má džem, niekto, maslo, med, alebo kúsok šunky. Živiny dopĺňame rôznymi proteínovými náhradami a energetickými tyčinkami, ktoré máme so sebou, alebo nám ich dajú maséri a mechanici v rámci povoleného ´bufetu´. Po príchode do cieľa najskôr hľadáme proteínové nápoje, potrebujeme svoju dávku cukru a sladkosti, aby sme do vyšťaveného tela dostali potrebnú výživu. Potom príde na rad sladký nápoj, napríklad diétna cola a v rámci regenerácie organizmu ďalšie osvedčené veci, ktoré nás postavia na nohy. Na večeru si zasa každý cyklista objedná to, na čo má chuť. Väčšinou sú to však opäť cestoviny, pizza a iné ľahko stráviteľné jedlá, aby sme v noci mohli pokojne spať (smiech).
Zhováral sa Štefan Žilka