Sociálna sieť Linkedin sa za posledné dva roky zmenila na platformu, kde si viete vybudovať podnikanie a podporiť predaj svojich produktov a služieb. Slováci a Slovenky na LinkedIn chodia častejšie ako pred dvoma rokmi aj tam trávia viac času. Profil užívateľa LinkedIn-u sa výrazne odlišuje od bežného obyvateľa Slovenska. Pôsobí tu podstatne viac ľudí na vyšších pracovných pozíciách, viac podnikateľov aj viac ľudí zamestnaných v službách. Tieto zistenia vyplynuli z prieskumu LinkedIn je IN 2024, ktorý zrealizovali prieskumná agentúra Go4insight v spolupráci s agentúrou DIVINO a LinkedIn odborníkom Mikim Plichtom na vzorke 1 847 respondentov.
„Druhá edícia prieskumu LinkedIn je IN priniesla veľmi zaujímavé dáta o správaní používateľov siete LinkedIn na Slovensku. Vďaka vysokému počtu zapojených respondentov a rozsahu dotazníka ide o najdetailnejší prieskum svojho druhu v našom regióne. Ponúka podrobný pohľad na správanie, potreby a preferencie LinkedIn komunity na Slovensku,“ opisuje Rastislav Kočan, Managing Partner, Go4insight.
Medzi užívateľmi LinkedIn-u na Slovensku je už viac žien ako mužov, čo je obvyklé na väčšine sociálnych sietí. Na LinkedIn sa tak deje až teraz. Väčšina užívateľov sú tridsiatnici a mladší štyridsiatnici, z regionálneho hľadiska dominujú užívatelia z Bratislavského kraja.
Prakticky všetci užívatelia LinkedIn-u využívajú paralelne aj iné sociálne siete. LinkedIn však hodnotia výrazne lepšie ako Youtube, Instagram, Twitter, Tik-Tok alebo Facebook.“Linkedin je vnímaný ako špecializovaná sociálna sieť, ktorá je využívaná predovšetkým na pracovné účely,“ dopĺňa Július Filo, Managing Partner, Go4insight.
Linkedin nie je z hľadiska užívateľov „reprezentatívna“ sieť, dominujú ľudia v službách
Priemerný profil užívateľa LinkedIn-u sa výrazne odlišuje od priemerného obyvateľa Slovenska. Je tu podstatne viac ľudí na vyšších pracovných pozíciách, viac podnikateľov a freelancerov, viac ľudí zamestnaných v službách. Naopak, výrazne menej sú zastúpené robotnícke profesie aj rutinné kancelárske práce.
„Potvrdilo sa, že LinkedIn už nie je sieťou „personalistov“ a ľudí, čo hľadajú prácu. Ľudia pracujúci v oblasti ľudských zdrojov sú až štvrtou najpočetnejšou skupinou. Top 3 sú profesionáli z marketingu, IT a sveta obchodu“ vysvetľuje Simona Mištíková, Managing Director agentúry DIVINO, ktorá poskytuje komplexné poradenstvo v oblasti stratégií a tvorby obsahu na LinkedIn-e.
LinkedIn sa za posledné dva roky stal predajným kanálom
Za kľúčový benefit, ktorý LinkedIn poskytuje svojim užívateľom, je stále považované nadväzovanie kontaktov, networking a možnosť jednoducho a nevtieravo kontaktovať iných užívateľov, napríklad tých na vyšších manažérskych pozíciách.
Jednou z najvýraznejších zmien na slovenskom LinkedIn-e od roku 2022 je nárast počtu užívateľov, ktorí využívajú LinkedIn ako miesto na zviditeľnenie sa, šírenie svojich myšlienok resp. budovanie osobnej značky. Zvýšil sa aj počet užívateľov, ktorý LinkedIn využívajú ako kanál na získavanie obchodných partnerov či ako predajný kanál na svoje služby alebo výrobky.
„Z LinkedIn-u sa stal otvárač dverí. Silná digitálna stopa, ktorá vám môže otvoriť dvere do mnohých firiem bez toho, aby ste sa museli predstavovať,“ prezrádza Miki Plichta, ambasádor a odborný garant prieskumu LinkedIn je IN, ktorý pomáha LinkedIn užívateľom, aby sa z nich stali myšlienkoví lídri.
Firmy ešte nevyužívajú potenciál LinkedIn-u dostatočne, mali by viac zapájať zamestnancov
Je známe, že algoritmus LinkedIn-u menej praje firemným stránkam. O to dôležitejšie je komunikovať značku firmy prostredníctvom zamestnancov. Firmy/zamestnávatelia si túto skutočnosť často naplnilo neuvedomujú, resp. sa podľa toho neriadia.
„Len desatina respondentov prieskumu Linkedin je IN 2024 dostala od svojho zamestnávateľa inštrukcie, ako pôsobiť na tejto sociálnej sieti s cieľom podporiť firemnú značku. Komunikácia prostredníctvom zamestnancov je tak stále nenaplneným potenciálom u veľkej väčšiny firiem,“ uzatvára Ľubomíra Mardiaková, LinkedIn odborníčka agentúry DIVINO, ktorá bola zároveň odbornou garantkou prieskumu.
Informačný servis