TRENČÍN 14. januára (WEBNOVINY) – Rušenie železničných spojov by sa malo výrazne dotknúť aj Trenčianskeho kraja. Železnice uvažujú o zrušení až deviatich vlakových spojení, prípadne časti spojov. Zmiznúť by mala okrem iného aj električka, ktorá premáva medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami. Tá minulý rok oslávila storočnicu svojho vzniku.
Najviac by mala škrtanie pocítiť práve obec Trenčianska Teplá. Železničný uzol by mal prísť o spojenie s Horným Srním, Trenčianskymi Teplicami, časť vlakov má zmiznúť aj medzi obcou a Trenčínom. Starosta Trenčianskej Teplej Milan Berec to vníma ako chybný krok, pri ktorom ide len o šetrenie peňazí. Kritizuje najmä zrušenie spoja do hraničného priechodu Horné Srnie. „Neviem, či nechcú, aby sa ľudia dostali do Brna,“ uviedol. Rovnako negatívne vníma aj zrušenie historickej električky, ktorá podľa neho už patrí do koloritu Trenčianskeho kraja. Hoci ju využívajú najmä deti, jej zrušenie vníma ako chybný krok, pri ktorom ide o šetrenie peňazí na nesprávnom mieste. Obec uvažuje o riešení situácie, podľa Berca má už aj určité nápady.
S rušením železničných spojov je nespokojný aj starosta Nitrianskeho Pravna Jozef Balčirák. „Spravíme všetko pre to, aby sme tomu zabránili,“ tvrdí. Obec by mala stratiť železničné spojenie s Prievidzou, čo Balčirák vníma ako závažný problém. Hoci sú podľa neho vlaky vyťažené asi len na 50 percent, bude toto spojenie obci chýbať. Na budúci týždeň sa preto plánuje zúčastniť na stretnutí starostov obcí, ktorých sa dotkne zrušenie spoja. Podobnú situáciu už zažili pred siedmimi rokmi, vtedy im pomohlo spísanie petície.
Železnice uvažujú aj o zrušení spojenia medzi Myjavou a obcou Vrbovce. Podľa hovorcu Myjavy Mareka Hrina mesto ešte vyčkáva, či železnice túto informáciu potvrdia. Pokiaľ áno, Myjava chce vyjednávať na úrovni regionálneho ZMOS-u. „Boli by sme veľmi neradi, keby tento spoj zrušili, má pre nás význam,“ informuje Hrin. Podľa neho by tak došlo k narušeniu priamej trasy, ktorá vedie od Veselí nad Moravou do Nového Mesta nad Váhom a má historický význam. Železnice ešte zoznam zrušených vlakov oficiálne nepotvrdili.
Vlaky medzi Zohorom a Záhorskou Vsou nezrušia
Železničná trať medzi Zohorom a Záhorskou Vsou sa rušiť nebude. Uviedol to na brífingu predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo ako reakciu na zámer Železničnej spoločnosti Slovensko zrušiť niektoré nevýhodné železničné trate. „Už koncom roku sme dohodli zmluvné podmienky so Železničnou spoločnosťou, že budeme aj naďalej prevádzkovať vlakové spojenie. To znamená, tá jedna trať, ktorá je na území bratislavskej župy, zostane zachovaná,“ uviedol Frešo. Podľa predsedu kraja sú na trati veľmi mierne upravené podmienky prevádzkovania, v zásade v prospech toho, že niektoré z tých neefektívnych spojov boli vylúčené po dohode so starostami obcí, ktorých sa to priamo týka. Časť financií na chod trate by mala financovať župa a časť Železničná
„Náš názor je, že aj pre budúcnosť rátame s tým, že železnica je chrbtovou kosťou dopravy a ak to len trochu pôjde, tak túto trať samozrejme zachováme,“ uviedol Frešo. Trať má byť zároveň súčasťou projektu, ktorý súvisí s plánovaným novým systémom Bratislavskej integrovanej dopravy. Podľa Freša to znamená, že v rámci kraja táto trať zachovaná bude. Frešo vidí istý potenciál železničnej trate aj v tom, že v rámci turistického ruchu sú vlaky ďaleko lepšie prepravné nástroje ako autobusy. „Aj toto sme zvažovali pri tom samotnom zachovaní,“ uviedol župan.
Predsedu Žilinského kraja hnevá, že ich na rušenie vlakov neupozornili
Z troch desiatok stratových železničných tratí, ktoré by sa podľa železničných odborárov mali od 6. marca zrušiť alebo obmedziť, sa Žilinského kraja týkajú dve. Predsedu krajskej samosprávy Juraja Blanára hnevá, že sa o možnom rušení vlakov z Čadce do Makova a z Čadce do Skalitého dozvedeli od odborárov a nie od predstaviteľov železničnej spoločnosti. „Rušenie osobnej železničnej dopravy v úsekoch Čadca – Makov a Čadca – Skalité vnímam ako nekoncepčné ohrozenie dopravy i mobility obyvateľov, čo by malo negatívny dopad na zamestnanosť i rozpočet Žilinského samosprávneho kraja. Navyše spôsob, keď predstavitelia Železničnej spoločnosti Slovensko neinformovali Žilinský samosprávny kraj o plánovanom rušení, ale dozvedeli sme sa to len od predstaviteľov železničných odborov, je neprijateľný, pretože práve na pleciach samosprávy spočíva financovanie regionálnej autobusovej dopravy, na ktoré bude mať zrušenie vplyv,“ uviedol Blanár, ktorý sa listom obrátil aj na ministra dopravy, aby mu vysvetlil, prečo o takomto pripravovanom opatrení kraj nič nevie napriek tomu, že sa ho to bytostne dotýka.
Pod Tatrami sú sklamaní
Železničné spojenie medzi zastávkou Studený Potok a Tatranská Lomnica je jedno z tých, ktoré by mala zasiahnuť plánovaná redukcia spojov. Medzi Studeným Potokom a Tatranskou Lomnicou by mali vlaky jazdiť len počas sezóny. Bibiana Dzurillová zo Združenia Vysoké Tatry namieta, že v Tatrách je veľmi ťažké hovoriť o tom, kedy je a kedy nie je sezóna. Tento vlak hodne využívajú dôchodcovia, ktorí chodia do Tatier v mesiacoch september až november a potom od marca do mája. Spojenie medzi Studeným Potokom a Tatranskou Lomnicou využívajú aj žiaci a ľudia pracujúci v tejto časti Vysokých Tatier. Pre nich je to niekedy jediná možnosť dostať sa do práce alebo do školy.
Združenie Vysoké Tatry už začalo s petičnou akciou proti zrušeniu tejto trate. Alternatívou pre obyvateľov a návštevníkov Tatranskej Lomnice nie je podľa Dzurillovej električka. Okrem okľuky je to podľa nej aj cestovné, ktoré je už teraz vyššie na Tatranských elektrických železniciach. „Je to úder pod pás nielen obyvateľom, ale aj návštevníkom a celému cestovnému ruchu vo Vysokých tatrách,“ uviedla
Podobný názor má aj riaditeľka Golfového areálu Black Stork vo Veľkej Lomnici Sylvia Hrušková. „Pre nás je to nezmyselný krok,“ uviedla pre SITA Sylvia Hrušková. Golfový rezort v uplynulých rokoch investoval do novej železničnej zastávky na tejto trati priamo pri golfovom ihrisku. „Zastávku využívajú nielen zamestnanci a deti zo Základnej školy vo Veľkej Lomnici, ale aj návštevníci golfového areálu či vlastníci apartmánových bytov a domov v tejto časti Veľkej Lomnice. „Hromadná doprava je určite ekologickejšia ako individuálna. Zrušením vlakového spojenia opäť narastie automobilová doprava v Tatrách,“ uviedla Hrušková. Vlakové spojenie, hlavne v zime, predstavuje podľa nej pre mnohých zamestnancov istotu, že sa dostanú načas do zamestnania.