Futuristické sklené chodníky tiahnuce sa nad hlavami obyvateľov anglickej metropoly, ktoré miestami prechádzajú do priesvitných tunelov – tak vyzerajú návrhy architekta Sama Martina pre novú cyklistickú trasu v Londýne. Projekt, na ktorom spolu s kolegom začal pracovať pred dvoma rokmi, dostal názov SkyCycle. Hlavný architekt, ktorý je zároveň riaditeľom kancelárie Exterior Architecture priznal, že londýnske ulice považuje pre cyklistov za príliš nebezpečné. Preto navrhol systém, ktorý by fungoval na princípe Oyster card používanej v miestnej hromadnej doprave.
„Podľa odhadov sa počet jázd na bicykli do roku 2020 vyšplhá na 1,5 milióna. Kadiaľ pôjdu? SkyCycle je ďalší logický krok, lebo reálne sa na prízemnej úrovni nedá postaviť viac cyklistických pruhov. Museli by ste začať demolovať budovy a aj tak tu bude vždy problém s dopravou. Bude to menej bezpečné ako teraz a presvedčiť ľudí, aby sadli na bicykle, bude ešte ťažšie aj keď sa dane na autá zvýšia,“ uviedol architekt.
Starosta mesta Boris Johnson je s nápadom spokojný. Momentálne prebiehajú rokovania so železničnou spoločnosťou Network Rail. Projekt prirovnávajú aj k newyorskej High Line, ktorá premenila staré železničné trate na promenádové móla s lavičkami využívané najmä turistami.
„My však hovoríme o infraštruktúre pre dochádzajúcich za prácou, ktorá prinesie bezpečnosť a bude rýchlejšia ako hromadná doprava. Je to ambiciózny a nákladný projekt,“ dodal Martin.
Podľa odhadov architekta by stavba cyklistických trás mala trvať dva roky a s jej budovaním by sa mohlo začať v rámci obnovy mesta po olympiáde. Za jednu jazdu cez most by cyklisti zaplatili jednu libru – čo je podstatne lacnejšie ako platby za jednu jazdu metrom či autobusom.
K projektu by sa mal pridať aj priestor na odkladanie bicyklov a hoci by miestami mohol využívať aj staré železničné trate, na mnohých úsekoch bude potrebné vytvoriť novú infraštruktúru pozdĺž starých koľajníc.
www.dailymail.co.uk