KOŠICE 25. mája (WEBNOVINY) – Košický samosprávny kraj (KSK) rokuje s dvoma dopravcami – Eurobus a.s. Košice a SAD a.s. Michalovce, ktorí na základe zmlúv o výkonoch vo verejnom záujme zabezpečujú pravidelnú prímestskú autobusovú dopravu v kraji, a očakáva, že ústretovosť obidvoch strán by mala znížiť riziko ostrého štrajku na minimum. Informovala o tom v utorok hovorkyňa kraja Zuzana Bobríková.
„Predmetom rokovania medzi dopravcami a Košickým samosprávnym krajom je vytvorenie systému zliav a stanovenie rozsahu oprávnených osôb. Ten je zatiaľ z pohľadu regionálnej samosprávy príliš veľký, zahŕňa široký okruh rodinných príslušníkov, ale napríklad aj bývalých zamestnancov firiem, ktoré boli niekedy súčasťou autobusovej dopravy (oprava, údržba, služby). Odsúhlasiť by sa mala osobitná tarifa, ktorá by platila ako príloha k cenovému výmeru. Stanovovala by symbolické cestovné pre zamestnancov, ktoré by umožňovalo presnú evidenciu poskytovanej zľavy. Košický samosprávny kraj chce osobitnú tarifu zladiť so susedným Prešovským krajom, keďže existuje množstvo liniek prechádzajúcich z jedného kraja do druhého,“ priblížila obsah rokovaní Bobríková.
Ako uviedla Bobríková, v rámci režijných zliav existuje v dopravných spoločnostiach preprava zadarmo pre zamestnancov, bývalých zamestnancov, ich deti a dôchodcov. Systém takýchto zamestnaneckých zliav v železničnej a neskôr autobusovej doprave pretrváva z minulosti. „Doteraz bol pri zúčtovaniach výkonov vo verejnom záujme vždy akceptovaný. Autobusoví dopravcovia však nevedia presne vyčísliť stratu, ktorá im takto vzniká na tržbách, pretože systém evidencie zamestnaneckých zliav u nich doteraz neexistoval. Na požiadanie odboru dopravy KSK dopravcovia v Košickom kraji ako jediní začali vydávať tzv. nulové cestovné lístky pre zamestnancov, aby regionálna samospráva získala predstavu o výške straty z takto poskytovanej zľavy,“ povedala Bobríková.
Podľa vyjadrenia Košického samosprávneho kraja poskytovanie zamestnaneckých zliav a benefitov je záležitosťou vzťahu medzi zamestnávateľmi a zamestnancami. „Nie je to zodpovednosť samosprávnych krajov, ako sa mnohokrát nesprávne interpretuje. Samosprávne kraje nedoplácajú zľavy. Dopravcovia kvôli výhodám pre zamestnancov prichádzajú o tržby a samosprávne kraje následne hradia rozdiel medzi tržbami a ekonomicky oprávnenými nákladmi. Tie samosprávny kraj uznáva po veľmi dôslednom komisionálnom posudzovaní,“ vysvetlila Bobríková.
SITA