BRATISLAVA 21. augusta (WEBNOVINY) – Rómčina je v slovenskom vzdelávacom systéme zaznávaná, učitelia ju nepovažujú za potrebnú a máme veľmi málo rómskych učiteľov.
Vyplýva to z hodnotiacej správy expertov z Rady Európy, ktorí ešte vlani na Slovensku skúmali, ako pristupujeme k jazykom menšín.
Viac ako stostranovú správu zverejnil rezort diplomacie, vláda v stredu schválila Správu o priebehu a výsledkoch tretieho kola monitorovania úrovne implementácie Európskej charty regionálnych alebo menšinových jazykov v Slovenskej republike. „Výbor expertov dostal informácie od rómskych predstaviteľov a expertov, s ktorými sa stretol počas terénnej návštevy, že prevláda negatívny pohľad na rómčinu medzi učiteľmi, čo jednoznačne vplýva na výučbu jazyka/v jazyku a na možnosti rodičov,“ píše sa v správe.
Znak sociálnej zaostalosti
Rómčinu podľa expertov väčšina učiteľov vníma ako znak sociálnej zaostalosti a odklon od tohto jazyka považujú za predpoklad úspešnej integrácie. „Učitelia trvajú na potrebe zvládnutia slovenčiny a zároveň rómčinu označujú za nepotrebnú,“ konštatuje ďalej správa. Mnohí rómski rodičia sú potom podľa správy pod vplyvom učiteľov presvedčení, že rómčina neposkytuje perspektívu.
Expertom sa nepáči ani to, že u nás neexistuje v súčasnosti žiadne predškolské vzdelávanie poskytované v rómčine. Počas svojej návštevy Slovenska zistili tiež to, že v praxi je rómska história a kultúra len zriedka prezentovaná v školách a že materiály pre výučbu rómskej histórie nie sú súčasťou regionálnych učebníc, ale len dodatočným nástrojom. Navyše na Slovensku máme podľa správy veľmi málo rómskych učiteľov.
Výzva zvýšiť povedomie
Výbor expertov dôrazne vyzýva slovenské orgány, aby zabezpečili zariadenia pre predškolskú výchovu v rómčine, aby zvýšili povedomie rómsky hovoriacej populácie o ich práve na predškolskú výchovu v rómčine, o jej dostupnosti a výhodách.
Apeluje tiež, aby sa na Slovensku systematicky zavádzala výučba rómčiny a aby sa prijali kroky na zlepšenie výučby rómskej histórie a kultúry. „Výbor expertov podčiarkuje, že plné uznanie jazykových a kultúrnych špecifík Rómov viac pomáha ich úspešnej integrácii do spoločnosti než ich odmietanie. Výučba rómčiny a rómskej kultúry posilňuje sebaúctu rómskej populácie, a teda podporuje aktívnejšiu účasť na úrovni rovnocenných občanov,“ hovoria experti.
Slovensko na hodnotiacu správu odpovedalo, kritiku týkajúcu sa rómčiny odmieta. „Slovenské orgány nezdieľajú záver výboru expertov o negatívnom pohľade na rómčinu medzi učiteľmi, chýbajúcej iniciatíve zameranej na zvýšenie povedomia o práve rómsky hovoriacej populácie na predškolské vzdelávanie v rómčine,“ znie reakcia Slovenska. Podľa rezortu diplomacie neexistuje dokument, ktorý by upravoval ďalší postup a je na každom štáte, akým spôsobom sa vyrovná s odporúčaniami Rady Európy.
Slovenská republika je od roku 2002 zmluvnou stranou Európskej charty regionálnych alebo menšinových jazykov. Ide o dohovor Rady Európy, ktorý bol vytvorený na ochranu a podporu regionálnych alebo menšinových jazykov. Podľa charty jednotlivé štáty pravidelne (v trojročných intervaloch) predkladajú generálnemu tajomníkovi Rady Európy správu o svojej politike a o opatreniach na zabezpečenie vybraných ustanovení charty, ktorú potom posudzuje Výbor expertov a Výbor ministrov Rady Európy. Našu tretiu správu sme odovzdali vlani v januári, v lete minulého roka nasledovala návšteva expertov z Rady Európy na Slovensku a prijatie hodnotiacej správy.