BRATISLAVA 21. júna (WebNoviny.sk) – Slovenská komora učiteľov zaslala v mene vychovávateľov školských klubov detí (ŠKD) otvorený list predsedovi vlády Petrovi Pellegrinimu, v ktorom žiadajú, aby vláda upriamila svoju pozornosť na ich problémy a pomohli ich riešiť.
Úschovne živého materiálu
„Vo svojich vyjadreniach často rád uvádzate, že školstvo pre Vás osobne znamená prioritu, sám pochádzate z učiteľskej rodiny a istý čas ste tento vysoko rizikový rezort viedli. Na tomto mieste, žiaľ, musíme konštatovať, že sme od Vás očakávali podstatne viac,“ píše sa v otvorenom liste, ktorý agentúre SITA zaslal prezident Slovenskej komory učiteľov Vladimír Crmoman.
Poslanci schválili balík opatrení ministerky Lubyovej, novela zavádza aj nový typ študijného programu
Desiatky rokov sa podľa komory vychovávateľom ŠKD nedostávalo náležitej pozornosti, a hoci nároky na ich prácu od roku 1989 stúpajú, podmienky pre jej výkon sa rapídne zhoršujú. Z úst ministra školstva dodnes nezaznel jediný návrh na riešenie zhoršujúcich sa podmienok pre výchovu mimo vyučovania.
Reforma v roku 2008 priniesla vychovávateľom, paradoxne, začiatok konca v podobe nemožnosti naplniť pracovný úväzok na 100 percent a dehonestáciu statusu vychovávateľa ako pedagogického zamestnanca. Legislatíva umožnila pretransformovať výchovno-vzdelávacie zariadenia na akési „úschovne živého materiálu“.
Rozvoj detských zručností
„Isto je Vám známe, že v ŠKD pracujú kvalifikovaní pedagógovia. Vychovávatelia sú kompetentní rozvíjať pohybové, estetické, sociálno-emocionálne a pracovno-technické zručnosti detí. Vo svojom pôsobení priamo nadväzujú na ich školské vzdelávanie a majú možnosť pozitívne ovplyvniť prepojenie poznatkového systému s praktickou skúsenosťou,“ píše sa v liste.
Odborári žiadajú zvýšiť minimálnu mzdu na 635 eur, zamestnávatelia to považujú za sci-fi
Komora dodáva, že vychovávatelia sú kompetentní a schopní poskytovať rodine pomocný servis pri výskyte výchovných problémov a zároveň vytvárajú podmienky pre prevenciu sociálno-patologických javov v správaní detí. Zabezpečujú pokračovanie školskej individuálnej integrácie smerujúcej k inklúzii.
Školské kluby detí sú serióznou súčasťou slovenského výchovno-vzdelávacieho systému. Štát by mal nielen poznať a rešpektovať, ale aj aktívne podporovať bohatosť vzdelávacieho prostredia, rôzne vzdelávacie cesty, ktoré prispievajú k nárastu vzdelanosti detí a mládeže. Skutočnosť však ŠKD „zatvára“ do bežných školských tried s nedostatkom priestoru, neadekvátnym materiálno-technickým vybavením, so šetriacim programom originálnych kompetencií.
Nezmyselné sociálne balíčky
„Celé desaťročia cítime nezáujem venovať akékoľvek úsilie koncepčným zmenám a tvorbe hodnotového ideálu vo výchove. Nie je záujem investovať do podmienok výchovy a do toho, čo sa nám zaručene vráti v podobe zodpovedných jedincov, schopných využívať svoj talent a špecifické schopnosti v prospech spoločnosti. Naopak, dlhodobo sme svedkami politikárčenia, znechutení rozdávaním nezmyselných sociálnych balíčkov. Na otázky a pripomienky dostávame strohú odpoveď, že na problémoch sa pracuje a zmeny sa pripravujú,“ konštatujú členovia komory v liste.
Pellegrini je rád z rastúcich platov učiteľov, upozorňuje však na ich celoživotné vzdelávanie
Svoju nespokojnosť zviditeľnili vo výsledkoch dotazníkového prieskumu, ktorý koncom roku 2017 urobila Slovenská komora učiteľov. Tisícky podpisov pod aktuálne šírenou petíciou za skvalitnenie podmienok v ŠKD signalizujú, že sľubov a politických prekáračiek bolo dosť.
„Pán premiér, škála našich problémov je veľmi pestrá a vyššie spomenuté len zľahka popisuje reálnosť stavu. Dôrazne Vás preto žiadame, aby ste v interakcii s ministerkou školstva iniciovali nevyhnutné zmeny na nápravu tejto poľutovaniahodnej situácie a prioritne riešili úpravu priamej výchovnej činnosti vychovávateľov v ŠKD na 23 hodín týždenne a stanovenie najvyššieho počtu detí v jednotlivých oddeleniach ŠKD. Legislatívne zmeny je nutné vykonať tak, aby nadobudli účinnosť k 1. septembru a nový školský rok nebol zaťažovaný organizačnými zmenami v jeho priebehu,“ uzavreli v liste.