BRATISLAVA 3. augusta (WEBNOVINY) – Slovenské lodenice Komárno, ktoré zamestnávajú asi 80 ľudí, majú od štvrtka nového majiteľa.
Ich doterajší vlastník, investičná banka European American Investment Bank AG (Euram), ich predal akciovej spoločnosti Stroje a Mechanizmy.
Informoval o tom denník Hospodárske noviny. „Dnes sme naozaj predali spoločnosť, cez ktorú vlastníme lodenice,“ uviedol pre denník predseda výkonnej rady Euram Bank Viktor Popovič. Finančný dom totiž podnik ovládal cez spoločnosť E.S.B.C.
Lodenice majú potenciál
Akú sumu nový majiteľ za lodenice zaplatil, sa Hospodárskym novinám nepodarilo zistiť. Nechcel to komentovať ani Popovič, ani predseda dozornej rady Strojov a Mechanizmov László Gyurovszky.
Ten je bývalým členom politických strán SMK i Most-Híd a v rokoch 2002 až 2006 bol dokonca ministrom výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky.
„Dostali sme ponuku na kúpu tejto firmy. V súčasnosti má na ruke zákazky a vidíme v nej veľký potenciál,“ skonštatoval pre denník bývalý politik. Lodenice v Komárne majú istú spoluprácu s ruskými lodenicami Krasnye Barrikady Shipyard a holandským výrobcom člnov.
Veľké dlhy
Euram Bank však nemusel predajom nič získať. Jediné lodenice na Slovensku totiž mali dlhodobo veľké finančné problémy. Podľa Hospodárskych novín teda mohol nový majiteľ prebrať firmu s tým, že na seba preberie dlhy, no pôvodnému majiteľovi nič nevyplatí.
Slovenské lodenice ešte v roku 2008 zamestnávali vyše 1 200 ľudí, za posledné roky sa počet pracovníkov výrazne znížil. Otázkou je, či sa novému majiteľovi podarí zamestnanosť udržať. Ako pre denník potvrdil odborár, nový majiteľ sa vyjadril, že pre zostávajúcich 80 ľudí právu zabezpečiť chce.
Informácie o tom, že Slovenské lodenice majú ekonomické problémy, sa začali objavovať počas prvej vlny ekonomickej krízy, kedy sa v podniku začalo hromadne prepúšťať. Firme sa z problémov odvtedy dostať nepodarilo.
Keď v marci lodenice s asi 300 zamestnancami ohlásili, že prepustia 250 ľudí, štát chcel cez Eximbanku firme prefinancovať stavbu siedmich lodí. Rokovania sa však nepodarilo dotiahnuť do konca a v prepúšťaní sa pokračovalo. Podnik viedli generálny riaditeľ Peter Bulla a ekonomický riaditeľ Roman Skala. K 1. augustu ich však nový majiteľ odvolal.