Knižný someliér: Japonec predáva len tie knihy, ktoré má rád

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: www.storybookloveaffair.com

Pre knihomoľov sú kníhkupectvá ako malé oázy radosti. Či už sa na ľudí snažia zapôsobiť skvelou atmosférou, výnimočnou architektúrou, veľkým výberom kníh alebo kultúrnymi akciami pre malých aj veľkých – kníhkupectvá, ktoré ponúkajú niečo navyše, sú vždy zárukou spokojnosti. Tokijský kníhkupec sa preto rozhodol vsadiť na vlastnú skúsenosť a vo svojom obchodíku ponúka len knihy, ktoré sám prečítal a chcel by ich odporučiť ďalej.

Bez názvu
Foto: http://mdn.mainichi.jp

Katsuyoshi Shimizu, bývalý manažér supermarketu, si svoje kníhkupectvo Dokusho no susume (Čitateľské odporúčanie), otvoril v roku 1995. Z radov poličiek tu okrem kníh vytŕčajú aj početné záložky s krátkymi citátmi. „Keď sa cítiš skľúčene, vyskúšaj myslieť jednoducho“, „Šanca nikdy nie je tam, kde myslíme, že je“ a podobné ručne písané poznámky vykúkajú takmer z každej knihy. Vyše 50-ročný Japonec odporúča každému čitateľovi, aby sa pred výberom správnej knihy najprv poprechádzal po celom obchode, kde možno narazí na tú správnu inšpiráciu.

Útulné kníhkupectvo však nemá v ponuke najhorúcejšie novinky ani bestellery. Namiesto toho ponúka klasiku, na ktorú majiteľ nedá dopustiť. Na to, aby mohol čitateľom skutočne pomôcť s výberom knihy, musí svoj literárny tovar dokonale poznať. Kniha, cez ktorú sa sám neprelúskal, nemá v jeho obchode miesto. Kníhkupectvo, ktoré prekvitá už takmer dve dekády, založil zo vzdoru: „Bol som nahnevaný, že veľa dobrých kníh sa nedistribuuje do malých kníhkupectiev. Preto som si začal zhromažďovať moje vlastné odporúčané materiály.“

Bez názvu
Foto: http://mdn.mainichi.jp

Shimazu tvrdí, že jeho samého knihy mnohokrát zachránili. Na základnej škole sa často zastal slabších spolužiakov, ktorých v triede šikanovali. Na druhý deň si agresori vybili zlosť na ňom samotnom. V tom čase sa pustil do čítania románu o legendárnom šermiarovi od Eiji Yoshikawu. „Rozmyslite si, akým dospelým chcete byť. Ak zistíte, kým chcete byť a čo chcete robiť, určite budete chcieť čítať ďalšie knihy,“ myslí si Shimizu a investíciu do viazaných príbehov vôbec neľutuje.

Zo začiatku boli ľudia prekvapení, keď im pri vstupe do kníhkupectva začal klásť množstvo otázok, aby im vedel poradiť tú správnu knihu podľa ich záujmov či momentálnej nálady. Po vyše 17 rokoch si na štýl „knižného someliéra“, ako čitatelia Shimizu prezývajú, postupne zvykli a z kníhkupectva s tou „správnou“ knihou odišlo už vyše milióna spokojných zákazníkov.

„Japonsko má mnoho pretrvávajúcich problémov. Tento rok môže byť omnoho ťažší, ako akýkoľvek predtým,“ hovorí kníhkupec na margo minuloročných katastrof a ich následkov. „Čítanie kníh však môže ľuďom pomôcť nezísť z cesty,“ dodal majiteľ netradičného kníhkupectva.

http://mdn.mainichi.jp

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať