BRATISLAVA 13. februára (WBN/PR) – V stredu 12. februára sa v priestoroch Univerzitnej knižnice v Bratislave konalo zaujímavé podujatie. Americký veľvyslanec Theodor Sedgwick s manželkou Kate uviedli do života knihu o najnovšej tvorbe známeho slovenského výtvarníka Roberta Hromca netradičným spôsobom – alobalom.
„Prečo práve alobal? Pretože je to hliníková fólia a ja tvorím na hliníkové plechy, kombinujem rôzne výtvarné techniky,“ vysvetlil jednoduchú analógiu samotný umelec Robert Hromec.
Kniha „New Mixed-Media Paintings on Aluminum Plate“ bola zaradená do knižničného fondu prestížnej americkej Kongresovej knižnice vo Washingtone, celosvetovo sa predáva cez Amazon.com, na Slovensku je distribuovaná vydavateľstvom Slovart. Knihu vydalo americké vydavateľstvo Cantor Art Press v New Yorku. Napísal ju popredný slovenský kunsthistorik Ivan Jančár, riaditeľ Galérie mesta Bratislavy a jeden z najvýznamnejších historikov umenia z New Yorku Rick Kinsel, recipient ceny MAD Award 2013. Rick Kinsel je zároveň riaditeľom nadácie The Vilcek Foundation, ktorú založil svetovo uznávaný mikrobiológ slovenského pôvodu prof. Ján Vilček, ktorý si pred pár dňami prebral na Univerzite Komenského čestný doktorát.
„Robert Hromec nepochybne patrí k najvýznamnejším predstaviteľom súčasného slovenského výtvarného umenia. Spoznal som ho ešte počas jeho pôsobenia v New Yorku pred dvadsiatimi rokmi a už vtedy som bol presvedčený, že v malej krajine, akou je Slovensko, vyrástol obrovský talent. Čas ukázal, že som sa nemýlil a Robertov nezameniteľný rukopis vyzrel do hodnotnej, originálnej a zaujímavej umeleckej tvorby,“ uviedol Rick Kinsel.
Hromcove obrazy sú expresívne, viacvrstvové, spájajú v sebe figurálnu kresbu, štylizované línie rúk či nôh s biomorfickou abstrakciou. „Skúmanie viditeľného za neviditeľným, ale aj neviditeľného za viditeľným… Hromcovi nestačí len samotná maľba na ploche, ale podstatný je prienik pod vonkajší povrch, do samotnej štruktúry obrazu. Svojim osobitým spôsobom rozvíja dávne túžby a rôznorodé snahy maliarov o možnosti vstúpiť do obrazu a symbolicky putovať v jeho vnútri,“ povedal o umelcovej tvorbe Ivan Jančár.