BRATISLAVA 10. augusta (WEBNOVINY) – Medzinárodnú cestnú nákladnú dopravu na Ukrajinu a do Ruskej federácie komplikujú prísnejšie kontroly na hraniciach. Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia však zatiaľ nemá informácie, že by tam slovenskí prepravcovia mali nejaké problémy, alebo že by sa s tovarom museli z hraníc vrátiť.
„Konflikt na Ukrajine určite ovplyvnil aj dopravu na Ukrajinu a nakoniec aj problémy, ktoré sú v Rusku, ovplyvňujú dopravu na tieto územia,“ povedal prezident ČESMAD-u Ľubomír Honíšek v súvislosti s konfliktom na východe Ukrajiny a embargom Ruska na dovoz viacerých druhov potravín.
—-> TU.
Kamionisti zatiaľ problémy nehlásia
„Nemáme hlásené problémy, že by sa vozidlá s tovarom nedostali do určitých lokalít, ale kontroly na hraniciach s Ukrajinou a Ruskom sú prísnejšie. Celková situácia sa do určitej miery aj týmito kontrolami skomplikovala, ale že by sa tam niekto s tovarom nedostal, alebo že by bol tovar vrátený z hraníc, to zatiaľ nevieme,“ dodal.
Generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich pripomenul, že pred vyše pol rokom boli pri cestnej nákladnej doprave do Ruska problémy s uznávaním karnetov TIR pre medzinárodnú cestnú dopravu.
„Zastavili colný režim TIR, potom ho pustili a znovu boli problémy. Dnes môžeme povedať, že do Ruska sa dá na karnety ísť len cez Bielorusko a Kazachstan,“ poznamenal Reich. Tiež nevie o tom, že by dopravcovia, členovia ich združenia, mali nejaké problémy s prepravou tovaru do Ruskej federácie. O tom by podľa neho vedeli viac colné orgány, ktoré sa zaoberajú komoditami.
Kyjev: Rusi poslali vojsko na Ukrajinu, aby vyvolali vojnu
Rusko schvaluje zákon pre prístup k zahraničným aktívam
Ruské námorné sily zasahovali proti americkej ponorke
Pokles nákladnej dopravy je normálny
„My sa zaoberáme tým, koľko dopravných spoločností ide do Ruska, koľko z nich používa na prepravu do Ruska karnet TIR. Akú komoditu vozia, to je ich obchodná vec. Zatiaľ, čo viem, boli zastavené potravinové tovary,“ uviedol Reich.
Nemá informácie ani o tom, že by dopravcovia vracali karnety TIR z dôvodu, lebo nemôžu na ne ísť alebo končia s dopravou do Ruska. „To by sme vedeli, lebo by sa začali znižovať počty karnetov, ktoré kupujú, alebo by nám ich začali vracať tí, ktorí by tovar do Ruska nevedeli dostať,“ dodal.
Pokles nákladnej dopravy cez leto je podľa šéfa ČESMAD-u normálny. „Neregistrujeme vyšší pokles predaja karnetov, ako je to po iné roky v tomto letnom období. Ťažko povedať koľko presne dopravcov tam jazdí, máme zhruba 80 dopravných spoločností, ktoré od nás karnety TIR berú,“ priblížil Honíšek.
ČESMAD je zároveň záručným združením na základe Dohovoru TIR, čo ho oprávňuje vydávať dopravcom karnety TIR. Ide o colný dohovor o medzinárodnej preprave tovaru na podklade karnetu TIR, pri ktorej aspoň časť prepravy musí byť vykonaná po ceste.