Kabinet schválil koncesnú zmluvu pre D4 a R7 aj so zmenami

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 11. mája (WebNoviny.sk) – Vláda v stredu opäť schválila návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov diaľnice D4 Bratislava, Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz – Holice. Tentoraz ju schválila aj so zmenami obmedzujúcimi účasť tzv. schránkových firiem s neznámymi vlastníkmi na realizácii projektu. Koncesionár, ale aj jeho subdodávatelia, ktorí majú dodať aspoň 30 % z hodnoty stavebných prác, ako aj subdodávatelia pri následnej prevádzke a údržbe musia mať zapísaných konečných užívateľov výhod, teda skutočných vlastníkov. Bude sa to týkať aj subdodávateľov prác najmenej za 15 mil. eur.

Minister dopravy Roman Brecely (nominant za Sieť) tak môže koncesnú zmluvu podpísať s víťazným uchádzačom, konzorciom Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional (Cintra). Na základe uznesenia vlády by tak mal spraviť najneskôr do 18. mája, ale minister vyslovil pripravenosť podpísať zmluvu čo najskôr.

Zmeny v zmluve sa týkajú aj posunu termínov

Zmeny v zmluve sa týkajú aj posunu termínov na dodanie vysporiadaných pozemkov a právoplatných stavebných povolení. Termín kompletného majetkovo-právneho vysporiadania projektu potrebného na vydanie stavebných povolení sa posunul o dva mesiace. Lehota na dodanie stavebného povolenia na úsek R7 Bratislava, Ketelec – Dunajská Lužná sa posunula o štyri mesiace, pričom pre úsek R7 Dunajská Lužná – Holice je už stavebné povolenie vydané a právoplatné. Termín dodania stavebného povolenia na úsek D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever sa posunul o dva mesiace a na úseky D4 Ivanka, sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec o tri mesiace.

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer – SD) koncesnú zmluvu s úspešným konzorciom podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži zvíťazilo konzorcium Obchvat Nula na čele so spoločnosťou Cintra. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur oproti pôvodne odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur. Výstavba úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke vyše 59 kilometrov by mala trvať štyri a pol roka.

Palčák si myslí, že projekt pomôže Bratislave

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a. s. Ľubomír Palčák si myslí, že projekt D4 a R 7 pomôže doprave v Bratislave a okolí, ale nevyrieši všetky jej problémy. V prvom roku po sprevádzkovaní D4 a R7 sa podľa neho osobná doprava v Bratislave odľahčí zhruba o 15 % a nákladná o 50 %. „Intenzita dopravy na obchvate sa v prvom roku prevádzky bude pohybovať na úrovni 40 až 45 tisíc automobilov denne. Myslím si, že R7 by mala menší význam, keby sa postavila bez D4. Máme veľký prísun dopravy z juhu, ktorú by mala R7 odľahčiť,“ povedal Palčák.

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek (Smer – SD) koncesnú zmluvu s úspešným konzorciom podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži zvíťazilo konzorcium Obchvat Nula na čele so spoločnosťou Cintra. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group. Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur oproti pôvodne odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur. Výstavba úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever – Bratislava, Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke vyše 59 kilometrov by mala trvať štyri a pol roka.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján PočiatekĽubomír PalčákRoman Brecely
Firmy a inštitúcie Vláda SR