BRATISLAVA 26. decembra (WEBNOVINY) – Šéf rezortu školstva Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS) nariadil audit v Agentúre Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EÚ. Kontrola má preveriť spôsob rozhodovania, vyberania víťazných projektov či spôsob vyberania hodnotiteľov. „Potrebujeme zabezpečiť, aby čo najrýchlejšie prešlo financovanie na naše priority, čo sú, napríklad, učebnice alebo bezbariérové školy, peniaze na špičkovú vedu. Zo začiatku boli vypísané výzvy na také predmety, ktoré sme my nepovažovali veľmi za prioritné,“ povedal v rozhovore pre agentúru SITA Jurzyca. Z revízie už má prvé signály, výsledky budú známe koncom tohto roka. „Myslím, že čiastočne budeme vedieť tu flexibilitu zvýšiť,“ naznačil Jurzyca.
Kontrolný tím má zosumarizovať problémy, ktorých odstránenie zvýši efektivitu. Minister priznáva, že brzdou v čerpaní eurofondov je byrokracia. Zazmluvnenosť je vysoká, no čerpanie len na úrovni štyroch percent. Na začiatku funkčného obdobia mal Jurzyca niekoľko nápadov a tipov na zlepšenie od ľudí, ktorí sú prijímateľmi štrukturálnych fondov. „S veľkým nadšením sme sa pustili do riešení, ale po týždňoch sme videli, že niečo sa nedá kvôli predpisom z Bruselu, niečo sa vôbec nedá kvôli našim zákonom,“ hovorí Jurzyca.
Pod komplikovaný systém sa podľa Jurzycu podpísali negatívne skúsenosti z minulosti, keď Európska komisia v Bruseli padla kvôli korupcii. „Brusel vtedy prijal veľmi detailné opatrenia na kontrolu používania prostriedkov z eurofondov. Sú až tak detailné, že sa jednoducho stáva, že ľudia, ktorí dostanú peniaze zo štrukturálnych fondov, prestanú robiť svoju robotu a sto percent svojho času venujú práci na administratíve,“ tvrdí Jurzyca. Podľa neho sa stáva, že vedci, ktorí boli úspešní na medzinárodnej scéne, sú menej úspešní odvtedy, ako začali pracovať na eurofondoch. „Môžeme sa postupne snažiť spriechodňovať byrokraciu, ale myslím si, že konečné slovo bude musieť nakoniec povedať Brusel. Nepôjde to bez toho, aby sme nedotlačili niektoré otázky až do Bruselu“ dodal Jurzyca.