MONTREAL 4. júna (WEBNOVINY) – Po májovom začiatku európskej časti sezóny formuly 1 si prestížny motoristický šampionát nachvíľu odskočí do Severnej Ameriky. Na Okruhu Gillesa Villeneuva v Montreale sa v nedeľu uskutoční Veľká cena Kanady.
Jazdcov úradujúcej majstrovskej stajne Lewisa Hamiltona a Nica Rosberga vlani pasovali za favoritov na víťazstvo, no napokon sa zo svojho premiérového triumfu v F1 tešil Daniel Ricciardo z Red Bullu. Pilotom „strieborných šípov“ jazdiacim na čele v polovici pretekov zlyhal rekuperačný systém MGU-K a neskôr aj brzdy. Hamilton napokon nedokončil a Rosberg skončil druhý.
Na trať má skvelé spomienky
Britský šampión veľmi túži v Kanade vyhrať, najmä po zbabranom víkende v monackom Monte Carle, kde ho chybné rozhodnutie tímu pripravilo o víťazstvo.
„Bolo to veľké sklamanie, jednoducho sa chcem vrátiť a všetkým to ukázať. Sotva si na to môžem priať lepšie miesto ako Montreal. Nikdy som tu neskončil mimo pódia (7 štartov, pozn.) a na trať mám niekoľko skvelých spomienok,“ povedal pre mercedesamgf1.com Hamilton, ktorý sa bude snažiť na tomto okruhu dosiahnuť štvrté prvenstvo.
Rosberg prišiel k víťazstvu na VC Monaka ako slepé kura k zrnu, čo mu dodalo ďalšiu dávku sebadôvery a odhodlania. „Dosiahol som teraz dve výhry, čo ma posilnilo. Naprieč sezónou vedie ešte dlhá cesta a ja musím zo seba dostať podstatne viac. V Kanade sme vlani zažili ťažké preteky, ale aj vzrušujúce. Snáď sa nám tento rok podarí vyhnúť problémom a predvedieme bitku, po ktorej fanúšikovia tak bažia,“ uviedol nemecký vicemajster sveta.
Ferrari využil vývojový žetón
Výkonnostné zlepšenie by mali v Montreale predviesť tímy poháňané motormi Ferrari a Honda, pretože výrobcovia využili niekoľko zo svojich vývojových žetónov. Či to bude najmä v prípade talianskej značky stačiť na skresanie náskoku Mercedesu, ukážu až samotné preteky.
„V Montreale potrebujete skĺbiť rýchlosť a spoľahlivosť bŕzd. Okruh je tiež náročný aj z pohľadu spotreby paliva, ale v tejto oblasti sme oproti vlaňajšku urobili veľké pokroky. Trať robí slávnou fakt, že sa dostávate do kontaktu s múrmi,“ tvrdí Kimi Räikkönen pre oficiálnu stránku Ferrari.
Talianske Pirelli priviezlo do Kanady dve najmäkšie zmesi pneumatík, čo tiež zvýhodňuje Scuderiu oproti Mercedesu. Počas súťažného víkendu by malo pršať iba v piatkových tréningoch, predpoklad zrážok je až 80-percentný. Postupne by sa malo vyčasiť a v nedeľňajších pretekoch, ktoré stanica Sport2HD odvysiela v priamom prenose od 20.00 h SELČ, sa očakáva teplota 24°C. Sobotňajšia kvalifikácia je na programe o 19.00.
Dejisko: Okruh Gillesa Villeneuva v Montreale
Dĺžka okruhu: 4361 m
Dĺžka pretekov: 70 okruhov (305,270 km)
Divácka kapacita: 100 000
Minuloročný víťaz: Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:13,622 min (2004)
Najviac víťazstiev – jazdec: 7 – Michael Schumacher (1994, 1997, 1998, 2000, 2002, 2003, 2004)
Najviac víťazstiev – tím: po 13 – Ferrari a McLaren
Veľká cena Kanady od roku 1961 figurovala ako jedny z pretekov súťaže Canadian Sports Car Championship. Súčasťou seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 sa stala v roku 1967. Jazdci najskôr súťažili na okruhu Mosport Park v Bowmanville, neskôr, po zaradení medzi preteky formuly 1, i na Okruhu Mont-Tremblant v meste Québec. Od roku 1978 sa využíva Okruh Gillesa Villeneuva.
– na štarte kanadského podujatia v tejto sezóne nebude figurovať žiaden domáci pretekár, posledný Kanaďan štartujúci na jednej z veľkých cien F1 bol v roku 2006 Jacques Villeneuve – syn Gillesa Villeneuva, ktorého meno nesie okruh v Montreale
– najúspešnejším jazdcom v histórii Veľkej ceny Kanady je Nemec Michael Schumacher, ktorý v Montreale zvíťazil sedemkrát, okrem toho vybojoval ďalších päť pódiových umiestnení
– Kanada hostila najdlhšiu veľkú cenu všetkých čias – Veľká cena Kanady 2011 trvala 4:04:39,537 h, pričom ju prerušil dvojhodinový dážď
2014 – Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull
2013 – Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2012 – Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2011 – Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2010 – Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2009 – nejazdilo sa
2008 – Robert Kubica (Poľ.) BMW Sauber
2007 – Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2006 – Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 – Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
2004 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
Poradie MS (po 6 pretekoch z 19): 1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 126 bodov, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 116, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari 98, 4. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 60, 5. Valtteri Bottas (Fín.) Williams 42, 6. Felipe Massa (Braz.) Williams 39
Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 242 bodov, 2. Ferrari 158, 3. Williams 81, 4. Red Bull 52, 5. Sauber 21, 6. Force India 17.