Francúzi poslali do boja o Oscara Nedotknuteľných

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prípravy na 84. udeľovanie Oscarov
Socha Oscara na červenom koberci pred Kodak Theatre Foto: SITA/AP

BRATISLAVA 21. septembra (WEBNOVINY) – S blížiacim sa 1. októbrom, ktorý je termínom uzávierky prihlasovania národných kandidátov na Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov, postupne pribúdajú krajiny, ktoré zverejňujú svojich zástupcov.

Na svete je už i prvá kontroverzia v súvislosti s výberom. Postarali sa o ňu Francúzi, ktorí vybrali dramédiu podľa skutočného príbehu Nedotknuteľní (2011) v réžii Oliviera Nakachea a Erica Toledana miesto De rouille et d’os (Rust & Bone; 2012) Jacquesa Audiarda, uvádza webová stránka magazínu The Hollywood Reporter.

Z výberu úplne vypadla dráma Láska (2012), ktorá je medzi kritikmi dosiaľ najúspešnejším filmom roka vo francúzskom jazyku. Tamojšia premiéra snímky je totiž naplánovaná až na 24. októbra, teda po termíne, ktorý určila americká Akadémia filmových umení a vied a navyše jej režisér a scenárista Michael Haneke má rakúske a nemecké občianstvo.

Akadémia totiž neurčuje národnú príslušnosť filmu len podľa jazyka, ktorým sa v ňom hovorí alebo národnosti jeho hlavných hereckých predstaviteľov, ktorými sú v tomto prípade francúzski hereckí veteráni Jean-Louis Trintignant a Emmanuelle Riva, ale najmä na základe pôvodu väčšiny členov tvorivého tímu, najmä scenáristu, režiséra a producenta. Preto bolo jasné, že Láska bude môcť v 85. ročníku udeľovania Oscarov reprezentovať Nemecko alebo Rakúsko. Nemecko sa ale o jej prihlásenie do boja o nomináciu ani nepokúsilo, keďže nebola na osemčlennom short-liste, z ktorého nemeckí akademici svojho kandidáta vyberali. Zastupovať tak bude Rakúsko.

Nedotknuteľní
Foto: The Weinstein Company

Bez Lásky sa museli Francúzi rozhodovať medzi divácky úspešnými, no nie príliš umelecky náročnými Nedotknuteľnými a naopak nie príliš divácky príťažlivým, avšak umelecky ambicióznym De rouille et d’os, vysvetľuje The Hollywood Reporter.

Rozhodnutie napokon padlo na dramédiu o vzťahu medzi ochrnutým mužom a jeho opatrovníkom, ktorá je druhým finančne najúspešnejším francúzskym filmom v tamojších kinách.

Svojich kandidátov zatiaľ zverejnila zhruba tridsiatka krajín a tým ostatným zostáva čas do 1. októbra. Medzi tými najčerstvejšími je brazílska dráma O Palhaço (The Clown) v réžii Seltona Mella. Snímka o klaunovi, ktorý odíde z cirkusu a snaží sa zarobiť si na živobytie na cestách, sa odohráva v 70. rokoch minulého storočia a je druhým režisérskym počinom 39-ročného rodáka z Passos v brazílskom štáte Minas Gerais. Medzi päť nominovaných cudzojazyčných filmov sa Brazília naposledy dostala v roku 1999 vďaka melodráme Hlavná stanica (1998) v réžii Waltera Sallesa. Snímka zároveň vyniesla Fernande Montenegro nomináciu v kategórii Najlepšia herečka v hlavnej úlohe.

Fíni vybrali historickú drámu Puhdistus (Purge) v réžii Anttiho J. Jokinena. Snímka je inšpirovaná románom Sofi Oksanen. Fínsko sa medzi nominovaných na cudzojazyčného Oscara zatiaľ dostalo len jediný raz – vďaka snímke Muž bez minulosti (2002) Akiho Kaurismäkiho.

Prehľad dosiaľ zverejnených národných kandidátov na Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov:

Austrália: Lore (réžia: Cate Shortland)

Azerbajdžan: Buta (réžia: Ilgar Najaf)

Belgicko: Prísť o rozum (réžia: Joachim Lafosse)

Bosna a Hercegovina: Djeca (medzinárodný názov: Children of Sarajevo; réžia: Aida Begic)

Brazília: O Palhaço (medzinárodný názov: The Clown; réžia: Selton Mello)

Bulharsko: Tenisky (réžia: Ivan Vladimirov a Valeri Yordanov)

Česká republika: V tieni (réžia: David Ondříček)

Dánsko: Kráľovská aféra (réžia: Nikolaj Arcel)

Filipíny: Bwakaw (réžia: Jun Lana)

Fínsko: Puhdistus (medzinárodný názov: Purge; réžia: Antti J. Jokinen)

Francúzsko: Nedotknuteľní (réžia: Olivier Nakache a Eric Toledano)

Grécko: Nečestný svet (réžia: Filippos Tsitos)

Holandsko: Kauwboy (réžia: Boudewijn Koole)

Chorvátsko: Ljudozder vegetarijanac (medzinárodný názov: Cannibal Vegetarian; réžia: Branko Schmidt)

Japonsko: Kazoku no kuni (medzinárodný názov: Our Homeland; réžia: Yong-hi Yang)

Južná Kórea: Pieta (réžia: Ki-duk Kim‘)

Kambodža: Lost Love (réžia: Chhay Bora)

Kanada: Rebelle (medzinárodný názov: War Witch; réžia: Kim Nguyen)

Macedónsko: Treto poluvreme (medzinárodný názov: The Third Half; réžia: Darko Mitrevski)

Maďarsko: Je to iba vietor (réžia: Benedek Fliegauf)

Maroko: Death for Sale (réžia: Faouzi Bensaidi)

Nemecko: Barbara (réžia: Christian Petzold)

Nórsko: Kon-Tiki (réžia: Joachim Ronning a Espen Sandberg)

Palestína: Lamma Shoftak (medzinárodný názov: When I Saw You; réžia: Annemarie Jacir)

Poľsko: 80 milionów (medzinárodný názov: 80 Million; réžia: Waldemar Krzystek)

Portugalsko: Krv mojej krvi (réžia: Joao Canijo)

Rakúsko: Láska (réžia: Michael Haneke)

Rumunsko: Za kopcami (réžia: Cristian Mungiu)

Srbsko: Kad svane dan (medzinárodný názov: When Day Breaks; réžia: Goran Paskaljević)

Slovensko: Až do mesta Aš (réžia: Iveta Grófová)

Slovinsko: Výlet (réžia: Nejc Gazvoda)

Švédsko: Hypnotisören (medzinárodný názov: The Hypnotist; réžia: Lasse Hallström)

Ukrajina: Firecrosser (réžia: Mykhailo Illienko)

Venezuela: Piedra, Papel o Tijera (medzinárodný názov: Rock, Paper, Scissors; réžia: Hernán Jabes)

Informácie zverejnila webová stránka www.hollywoodreporter.com.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Michael Haneke