BRATISLAVA 21. decembra (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) žiada od svojho predchodcu a súčasného poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) verejné ospravedlnenie za krivé a nepravdivé obvinenia v súvislosti s pokutou pre zhotoviteľa oneskoreného odovzdania obchvatu Svidníka na rýchlostnej ceste R4. „Poslanec Vážny znevažuje klamstvami nielen svoje meno, ale aj meno ministra,“ uviedlo ministerstvo dopravy pre agentúru SITA. Dodatok k zmluve podľa rezortu posúva termín riadneho dokončenia stavby, ale nerieši otázku kompenzácií, ktoré sú témou ďalších rokovaní.
Za omeškanie odovzdania stavby udelila Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) zhotoviteľovi k júnu tohto roka zmluvnú pokutu 6,6 mil. eur. Vážny v pondelok informoval, že v súčasnosti by pokuta mohla dosiahnuť výšku okolo 8 mil. eur, ale terajší minister dopravy Ján Figeľ „ustúpil tlaku stavbárov, pokutu im odpustil a súhlasil s tým, že nikto nemusí znášať dôsledky za omeškanie.“ Podľa Vážneho vyhotovený znalecký posudok pripísal zodpovednosť za porušenie technológie a pracovného postupu zhotoviteľovi stavby. Bývalý minister dopravy kritizoval aj tvrdenia svojho nástupcu, že urýchlený čas výstavby obchvatu na 18 mesiacov bol neúmerne krátky.
„Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ naplnil svoj sľub z októbra tohto roka. Obyvatelia mesta Svidník dostali vianočný darček v podobe dlho očakávaného obchvatu, vďaka ktorému sa mestské cesty odľahčia od tranzitnej a kamiónovej dopravy,“ uviedlo ďalej ministerstvo dopravy. Skrátenie doby výstavby obchvatu z projektantom odporúčaných 48 mesiacov na 36 mesiacov až na zmluvných 18 mesiacov malo podľa rezortu dopravy umožniť odovzdanie stavby pred tohtoročnými parlamentnými voľbami. Pre komplikované geologické podmienky však takýto termín výstavby nebol reálny. „Výsledkom bolo viacerých závažných chýb, ktorých odstraňovanie trvalo približne toľko ako celá stavba. Príchodom ministra dopravy Jána Figeľa nastal v tomto probléme posun,“ dodalo ministerstvo dopravy. Zhotoviteľ stavby, projektant a obstarávateľ našli v októbri na rokovaní s ministrom riešenie pre odovzdanie cesty do užívania.
Vážny sa nemieni Figeľovi ospravedlniť. Podpis dodatku k zmluve bez vyriešenia zmluvnej pokuty a kompenzácií považuje za ústupok a propagandu práce ministra, ale nie za riešenie skutočného problému. „Minister Figeľ našiel len také riešenie, že úpravou termínu odovzdania diela dodatkom nie je možné uplatniť pôvodnú pokutu, ktorá jasne vyplýva z pôvodnej zmluvy o dielo. Ja som na uplatnení zmluvnej pokuty za neskoré odovzdanie diela trval, pretože na Slovensku musí byť niekto za nesprávnu realizáciu diela zodpovedný, naopak, minister od tejto sankcie ustúpil,“ uviedol Vážny v reakcii pre agentúru SITA.
Zhotoviteľ stavby by mal podľa neho za preukázané pochybenie niesť zodpovednosť. Transparentnosť vyzerá podľa exministra v tomto prípade tak, že pôvodná zmluva ani dodatok k nej nie sú zverejnené na stránke NDS. Podľa neho preto, aby nebolo možné zhodnotiť kroky súčasného ministra a overiť skutočnosť.
Vážny pochybuje o predpoklade rezortu dopravy, že cieľom urýchlenia výstavby obchvatu Svidníka bolo jeho odovzdanie pred parlamentnými voľbami. Stavba mala byť totiž ukončená v máji 2009, teda trinásť mesiacov pred voľbami. Lehota výstavby obchvatu, uviedol Vážny, bola umelo predĺžená, lebo pred začatím nebola plne finančne krytá. Po zabezpečení financovania bola preto skrátená na 18 mesiacov. „Je mi až na zaplakanie, ak súčasné vedenie rezortu presadzuje lehotu 48 mesiacov na výstavbu 4,6-kilometrového obchvatu. Z toho si tiež možno urobiť úsudok o budúcom tempe výstavby,“ dodal Vážny. Podľa neho bol skrátený čas výstavby obchvatu na 18 mesiacov príliš dlhý a ak by nevznikol problém v technologickom postupe zhotoviteľa, stavba mohla byť odovzdaná do užívania v plánovanom termíne vlani v máji.
Obchvat Svidníka na R4 odovzdala NDS do užívania v pondelok po jeden a pol ročnom meškaní zatiaľ v polovičnom profile. Preložka cesty v dĺžke 4,6 kilometra bude súčasťou rýchlostnej komunikácie od hranice s Poľskom cez Prešov a Košice po hranicu s Maďarskom. Stavebné náklady obchvatu by sa po jeho oprave v dôsledku zosuvu vozovky mali oproti pôvodnej zmluvnej cene 22,06 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty zvýšiť asi o 15 až 20 %. Obchvat postavilo Združenie R4 Svidník vedené Inžinierskymi stavbami, a.s. Košice, členmi združenia sú aj spoločnosti Eurovia SK, a.s. a Strabag, s.r.o. Bratislava. Stavebné práce na obchvate Svidníka začali koncom roka 2007 a mali byť ukončené v máji minulého roka. Kvôli poškodeniu vozovky na troch miestach po prepadnutí násypu nemohla byť cesta sprevádzkovaná a bola nevyhnutná jej oprava. Spôsobili to nielen náročné geologické podmienky, ale taktiež rýchle tempo výstavby cesty.