FIGEĽ: PPP možno využiť, nesmú byť ale predražené

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič

BRATISLAVA 2. augusta (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) je za využívanie projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Podľa neho by mohli byť jedným z pilierov rozvoja cestnej dopravnej infraštruktúry, nesmú byť však predražené a zaťažené ďalšími podmienkami a dodatkami k zmluvám. „PPP musia byť robené za veľmi dobrých podmienok pre štát,“ informoval Figeľ v pondelok na svojej prvej oficiálnej tlačovej besede vo funkcii ministra dopravy, zameranej na rezortnú časť návrhu programového vyhlásenia vlády.

Prvý balík PPP na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov by mal byť podľa Figeľa finančne uzatvorený do konca augusta. Je to ďalší nový termín, ktorý určilo ministerstvo dopravy ešte pod vedením Ľubomíra Vážneho (Smer-SD). „Rokovania sú náročné aj kvôli ekologógii,“ uviedol ďalej Figeľ s tým, že za uzavretie projektu zodpovedá koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. O reakcii medzinárodného koncesionára, ktorého súčasťou sú aj spoločnosti Doprastav, a.s. a Váhostav – SK, a.s., na snahu rezortu o zlacnenie projektu, zatiaľ bližšie neinformoval vzhľadom na pokračujúce rokovania.

Ďalším zámerom rezortu dopravy je pokračovanie rozvoja a modernizácie železničnej siete. „V rámci troch železničných spoločností zabezpečíme ich finančnú konsolidáciu, najmä Carga, ktoré potrebuje aj strategického partnera,“ pokračoval Figeľ. Vstup strategického investora podľa ministra dopravy potrebuje aj bratislavské letisko. S výkonným riaditeľom letiska Zdeňkom Schramlom plánuje minister v pondelok hovoriť aj o podmienkach výmeny pozemkov letiska krátko po júnových voľbách. O prípadnej výmene šéfa letiska môže rozhodnúť valné zhromaždenie štátnej akciovky, keďže Fond národného majetku vlastní v letisku 52 % akcií a ministerstvo dopravy 48 % akcií.

O doterajších výmenách na čele Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., Železničnej spoločnosti Cargo, a.s. a Slovenskej pošty, a.s. minister povedal, že k personálnym rozhodnutiam pristúpil tam, kde to považoval za nevyhnutné. Zodpovednosť chce uplatňovať vo všetkých spoločnostiach s majetkovou účasťou štátu.

Figeľ chce povoliť Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. uzavrieť zmluvu s úspešným uchádzačom na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť. „Lebo som po nástupe vydal pokyn, aby neboli nové zmluvy uzatvárané,“ dodal Figeľ s tým, že podpis zmluvy je na spadnutie. Zákazku na výstavbu 14-kilometrového úseku R4 po hranicu s Maďarskom by mala po opätovnom vyhodnotení ponúk získať spoločnosť Skanska, a.s. V tendri s predpokladanou hodnotou stavebných prác 116,82 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty podala Skanska najnižšiu cenovú ponuku, a to 78 mil. eur.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ